Információáramlás fejlődése: akkor és most.

Egy cég marketing költségvetésének felosztása a sokféle lehetőség között már korábban is alapvető fontosságú lépése volt a médiatervezési folyamatnak, de a médiapiac fejlődésével a feladat komplexitása és nehézsége exponenciálisan nőtt. Az előttünk álló következő 20 évben pedig további bővülés várható, melynek mértékéről és irányáról legtöbbször még a jövőkutatók is csak óvatos becsléseket tesznek.

Azalatt az idő alatt is, amíg ezt a cikket olvasod, a világon több százezer tweet és új Facebook poszt vagy akár Instagram bejegyzés születik, több ezer applikációt, blogcikket vagy videót töltenek le a felhasználók és milliós nagyságrendben küldenek egymásnak e-maileket az emberek vagy a cégek.

A múlt

A 90-es évek végére Nyugat-Európában és Amerikában már száz felett járt a kereskedelmi tévécsatornák száma, nálunk Magyarországon pedig megjelentek az elsők. Ebben az időszakban az online marketing még igencsak gyerekcipőben járt, hiszen 1994-ben jelent meg egy weboldalon az első online banner, a Google pedig 1996-ban vezette be a D.A.R.T (Dynamic Advertising Reporting & Targeting) szolgáltatását, ami már lehetővé tette, hogy a hirdetők nyomon követhessék, hogy a felhasználók milyen módon lépnek kapcsolatba az adott kampányban elhelyezett hirdetésekkel a különböző weboldalakon és ezek közül mennyiből lesz tényleges megkeresés vagy vásárlás végül.

Ekkor még nem beszélhetünk igazi PPC (pay-per-click, azaz kattintás alapú fizetés) hirdetésekről sem, mert egészen 2000-ig kellett várni arra, hogy a Google bemutassa az AdWords (újabban Google Ads) szolgáltatást, ahol eleinte a futó hirdetések teljesítmény adatai csak a kampány vége után váltak elérhetővé, ráadásul a mai mércénk szerint minimális mennyiségben. A technológia oldaláról közelítve a kérdést elég hihetetlennek tűnő helyzetben voltak az információ- és adatáramlás lehetőségei 20 évvel ezelőtt. A 90-es évek elején 1 GB adat tárolása 9000 dollárba került, a feldolgozásához szükséges RAM memória pedig 100.000 dollár körüli összegre rúgott. Ilyen költségek mellett minden adat és információ egyszerűsítésre szorult, hogy „ne kerüljön sokba”.

A jelen

A 20 éve megfizethetetlen adattárolási és feldolgozási költségek a technológia fejlődésének köszönhetően elviselhetőre csökkentek és kijelenthetjük, hogy napjainkra bárki számára elérhetővé váltak, így már nem csak a nagy cégek és szervezetek privilégiuma az adatáramoltatás. Manapság 1 GB adat tárolása 3 centbe kerül, ennyi adat feldolgozása pedig 5 dollár alá esett.

A széles körben hozzáférhető technológia így önmagában már nem jelent akkora versenyelőnyt, a fókusz áthelyeződik arra, hogy mennyire tudjuk kiaknázni ezeket a lehetőségeket.

Ahogy az elérhető termékek száma, a piac és az uralásáért, valamint a vevőkért folytatott verseny is folyamatosan nő és változik, úgy a potenciális vásárlóknak is egyre több eszköze, lehetősége van arra, hogy a számukra fontos információt megtalálják és a hőn áhított termékeket megszerezzék. Ezeket az eszközöket a technológiai fejlődés tette elérhetővé, ami egyúttal azt is jelenti, hogy egyre nagyobb adatmennyiséggel kell dolgoznunk ahhoz, hogy megértsük a vásárlóinkat és ezáltal könnyebben ki tudjuk szolgálni az igényeiket.

Már egy szimpla marketing kampány esetén is elérhetővé válnak számunkra olyan adatok, amelyekből kirajzolódnak a vásárlók viselkedési mintázatai és ezek mellett olyan lényeges információk is, mint például az, hogy a különböző digitális csatornák hogyan segítik vagy éppen hátráltatják egymást az eredmények elérésében.

A jövő

Ahhoz, hogy a megfelelő időben, a legrészletesebb információk alapján a lehető legjobb döntést tudjuk hozni, két dologra van szükségünk. Technológiára és szakemberekre.

A következő 20 évben még több eszköz lesz a segítségünkre annak kiválasztásában, hogy a felhasználókkal/vásárlókkal/ügyfelekkel/megrendelőkkel mikor, hol, milyen eszközökön keresztül kommunikáljunk. Ezek a lehetőségek tovább tagolják majd a már jelenleg is rendkívül összetett piacot, így mindenképpen azoké a szakembereké lesz a főszerep, akik munkájukkal képesek lesznek megteremteni az adatvezérelt működés alapjait, integrálni tudják a mesterséges intelligencia alapú eszközöket a kommunikációba a vásárlói élmény fokozása érdekében és automatizált folyamatokat hoznak létre a hatékonyság érdekében.

A jó szakember tudja és elfogadja, hogy a mesterséges intelligencia (AI: artificial intelligence) megkerülhetetlen tényezővé válik, de ugyanakkor nem veszi át a kreatív gondolkodás és a pozitív értelemben vett emberi tényező szerepét, ellenben biztosítja az értékes adatokat az értő és értékteremtő felhasználáshoz.

Az automatizáció és a mesterséges intelligencia értünk van és nem ellenünk.

Amennyiben ezt Te is így gondolod, keress meg minket és gondolkodjunk együtt az online kampányaidról, a weboldaladról és minden olyan eszközről, amit a céged fejlődése érdekében alkalmazhatunk a folyamatosan fejlődő technológiák közül!

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

IWS
KKV IT SPECIALISTA.

AJÁNLATOT KÉREK!