Elmerülünk az online világban

Amikor először meghalljuk a kifejezést: mesterséges intelligencia, sokszor hajlamosak vagyunk leegyszerűsíteni a dolog jelentőségét, miközben ez a folyamatosan fejlődő technológia olyan területeken is a segítségünkre lehet, ahol elsőre nem is gondolnánk.

Ebben a bejegyzésben egy olyan – a webáruházak üzemeltetőinek és használóinak egyaránt fontos – kérdést fogunk körbejárni, amely sokszor eldönti, hogy egy adott terméket vagy szolgáltatást webáruház tulajdonosként el tudunk-e adni, illetve fogyasztóként pedig meg fogunk-e venni.

Napjainkra a kereskedelem, de még a szolgáltatások nem elhanyagolható hányada is fokozatosan áttevődik az offline világból az online világba. Egyre több vásárlást bonyolítunk az interneten keresztül a fizikai értelemben is létező boltok és üzletek helyett, vagy ha kicsit konzervatívabbak vagyunk, akkor csak a lehetőségeknek, az áraknak és a véleményeknek nézünk utána webes felületeken a valós vásárlás előtt, amit aztán egy „igazi” üzletben bonyolítunk le. Bármelyik csoportba is tartozunk, biztosan vannak más szempontjaink is az áron kívül, amelyek végül a vásárlásra ösztönöznek bennünket és ennek kapcsán igyekszünk minél átfogóbban tájékozódni a kiszemelt termékről vagy szolgáltatásról.

Kutatás a mesterséges intelligencia segítségével

Nemrég átfogó kutatást végeztek arról, hogy milyen hatása van a webáruházakban gyakran megtalálható előző vásárlói véleményeknek az új, esetleg még hezitáló vevő jelöltekre. Ebből a kutatásból kiderült, hogy tízből kilenc leendő vásárló nyilatkozta, hogy a korábbi vásárlók véleménye befolyásolni szokta a döntésében, tízből heten pedig arról is beszámoltak, hogy magabiztosabban költik el a pénzüket, ha másoktól előzetesen pozitív megerősítést kaptak az adott termékre vagy szolgáltatásra vonatkozóan.

A kézenfekvő probléma mindezzel kapcsolatban az, hogy a webáruházakban a megfelelő felületeket elárasztják a névtelenül elhelyezett, manipulatív üzenetek, amelyeket ma már nem ritkán automatizált megoldásokkal generálnak. Ezek lehetnek hamis pozitív értékelések és lehetnek akár az adott cég konkurenciájának szervezésében nem valódi negatív értékelések is, amelyek végeredményben egyaránt befolyásolhatják az érdeklődőket és vonzhatják vagy elriaszthatják őket a vásárlástól.

Egyértelműen megkerülhetetlen feladat tehát a valódi és a „kamu” vélemények elkülönítése, ami ma már általánosan jellemzi az e-kereskedelem, a közösségi média, az utazási vagy a fogyasztói értékelő oldalakat, illetve azok működését.

A hatékony megoldási technikák kifejlesztését eddig nem is igazán az arra alkalmas technológia, sokkal inkább a szükséges méretű és megfelelően osztályozott adatkészletek hiánya okozta. Ehhez hívták segítségül a mesterséges intelligenciát, annak is a témára specializált változatát, amelyet spamGAN néven hivatkoznak a szakemberek.

A GAN szócska egy rövidítés, amely a ’generative adversarial networks’ (generatív ellentétes hálózatok) szóösszetételből ered és két neurális hálózat közös működésére épülő rendszereket jelölnek vele, amelyek közül az egyik hálózat mindig a generátor, azaz valamilyen információ létrehozója, a másik pedig a diszkriminátor, azaz a keletkező információ értékelője. A diszkriminátor azt próbálja meghatározni, hogy a való világból származó minták hogyan viszonyulnak a generátor hálózat által előállított mintákhoz, a visszacsatolások révén pedig folyamatosan tanul és fejlődik, illetve ennek következményeként egyre jobb eredményekre lesz képes.

Ezzel a módszerrel a generátor mondatokat gyárt, a diszkriminátor pedig ezekről megpróbálja bebizonyítani, hogy nem hitelesek, a visszajelzés pedig folyamatosan növeli a generátor osztályozási képességét.

Következtetések

A kutatások végső célja a nagy mennyiségű beérkező vélemény (opinion spam) jellemzőinek és azokat generáló rendszerek viselkedésének mesterséges intelligencia alapú feldolgozása lenne, amely abban is segít, hogy valóban ki lehessen szűrni a nem valós tapasztalatok alapján íródó véleményeket és ezeket kizárva reális képet lehessen kapni az adott termékről vagy szolgáltatásról.

Az automatizáció és a mesterséges intelligencia értünk van és nem ellenünk.

Amennyiben ezt Te is így gondolod, keress meg minket és gondolkodjunk együtt az online kampányaidról, a weboldaladról és minden olyan eszközről, amit a céged fejlődése érdekében alkalmazhatunk a folyamatosan fejlődő technológiák közül, legyen az akár a mesterséges intelligencia vagy más lehetőség.

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

IWS
KKV IT SPECIALISTA.

AJÁNLATOT KÉREK!