A reszponzív kifejezés általánosságban azt jelenti, hogy az ezzel a jelzővel ellátott valami vagy valaki érzékeny, fogékony, befolyásolható, kedvezően reagáló, könnyen vezethető, irányítható. Az internet világában a reszponzív weboldal olyan tervezési szemlélettel készül el, amelynek a célja az, hogy optimális megjelenést biztosítson a legkülönfélébb eszközökön (az asztali számítógép monitorjától a táblagépeken át egészen a mobiltelefonokig). Az optimális megjelenés eredménye a könnyű olvashatóság és az egyszerű navigáció a lehető legkevesebb átméretezéssel és görgetéssel, az eszköz képernyőméretére szabottan.

Egy reszponzív elv alapján tervezett weboldal tökéletesen igazodik a megjelenítő eszközhöz, mindezt leginkább rugalmas felépítéssel és flexibilisen változó méretű képekkel éri el.

A reszponzív kifejezés általánosságban azt jelenti, hogy az ezzel a jelzővel ellátott valami vagy valaki érzékeny, fogékony, befolyásolható, kedvezően reagáló, könnyen vezethető, irányítható. Az internet világában a reszponzív weboldal olyan tervezési szemlélettel készül el, amelynek a célja az, hogy optimális megjelenést biztosítson a legkülönfélébb eszközökön (az asztali számítógép monitorjától a táblagépeken át egészen a mobiltelefonokig). Az optimális megjelenés eredménye a könnyű olvashatóság és az egyszerű navigáció a lehető legkevesebb átméretezéssel és görgetéssel, az eszköz képernyőméretére szabottan.

Egy reszponzív elv alapján tervezett weboldal tökéletesen igazodik a megjelenítő eszközhöz, mindezt leginkább rugalmas felépítéssel és flexibilisen változó méretű képekkel éri el.

A fejlődés iránya

 

A reszponzivitás többet jelent, mint azt, hogy egy weboldal mobilbarát, mégis az egyik meghatározó érv, hogy reszponzív weboldalunk vagy webáruházunk legyen az, hogy a mobil internet felhasználók száma már a 2014-es évben meghaladta az asztali számítógépen internetezők számát, illetve biztosan kijelenthető, hogy a két csoport tagjai között jelentős átfedések is vannak.

A bankok, a szállásközvetítő oldalak vagy éppen a repülőtársaságok tovább is gondolták ezt, illetve meglátták benne az üzleti lehetőséget, ami a felhasználók állandó kapcsolódását jelenti, és elérhetővé tették oldalaik mobiltelefonra optimalizált változatát letölthető alkalmazás formájában. Így már arra sincs szükség, hogy a böngészőből nyitogassuk az adott weboldalt, hiszen egy kattintható ikon formájában válik elérhetővé a mobilunk képernyőjén.

A fejlődés irányát egyértelműen kijelölte a Google 2015. április 21-én frissített algoritmusa, amelynek megjelenése óta a keresési találatok sorrendjét jelentősen befolyásolja az is, hogy az adott weboldal mobilra (illetve más, nem asztali számítógép méretű eszközre) optimalizált vagy sem. A Google célja ezzel az, hogy minden felhasználó a lehető legjobb minőségű, számára releváns találatot lássa, ráadásul úgy, hogy azok minden eszközén arra optimalizálva jelenjenek meg.

Az utóbbi három évben négyszeresére növekedett a mobil adatforgalom a magyarországi felhasználók adatai alapján, ami azt jelenti, hogy egyre többen és egyre többet használják a telefonjukat internetezésre, azon keresztül bonyolítva nem csak az ismerősökkel, barátokkal való csevegést, hanem a vásárlást és akár olyan ügyek intézését is, amelyek miatt korábban egy hivatalban kellett sorban állni.

A reszponzív weboldal előnyei

 

Kicsit közhelyes, de tökéletesen ide illő a kifejezés, hogy aki kimarad, az lemarad. A reszponzív weboldal léte ma már alapfeltétel kellene legyen minden cég vagy szervezet számára. Persze ez még közel sincs így, hiszen, ha mindenkinek reszponzív weboldala lenne, akkor nem jelentene előnyt, hogy nekünk az van, tehát más szempontok szerint lenne rangsor a különböző oldalak között. A reszponzív weboldal előnyeinek fogalma jelenleg tehát nem a versenytársakkal szemben értelmezhető, hanem a saját ráfordított időnk és anyagi forrásaink szempontjából.

Nézzük végig, hogy mik ezek az előnyök.

  1. Költséghatékony fejlesztés és üzemeltetés

A reszponzív weboldal fejlesztésére szánt idő és a költségek jelentősen kisebbek lehetnek, annál a változatnál, amikor külön mobil design készül. A reszponzív design megközelítés lehetővé teszi, hogy egyetlen weboldalt optimalizáljunk az összes eszközre. Csak egy weboldal költségét kell kifizetni és a későbbiekben üzemeltetni, így a megtakarítás mérhető.

A hatékonyság javításával csökkenthető az üzemeltetés költsége. Egy frissítés letöltése, amely azonnal az összes eszközön megjelenik, sokkal hatékonyabbá teszi a munkát, mintha külön-külön asztali és mobil változatra is el kellene azt végezni.

A reszponzív design adaptálásának még egy nagyon fontos haszna az, hogy a fejlesztés kevesebb időbe telik, mint a külön mobil oldal létrehozása. Napjainkban ez különösen fontos, hiszen tudnunk kell alkalmazkodni a folyamatosan változó trendekhez, mert aki később lép, az elképzelhető, hogy végleg lemarad a versenyben.

  1. Minőségi felhasználói élmény

Ha egy reszponzív oldalt böngész a felhasználó a mobilján, nem kell az idejét vesztegetnie és az idegrendszerét borzolnia azzal, hogy nagyítgatja vagy kicsinyítgeti a tartalmakat, hiszen az oldal automatikusan a képernyője méretéhez igazodik. Az egyszerűsített böngészés és az oldalakon belüli navigálás drasztikusan javítja egy weboldal használhatóságát és átláthatóságát.

Felmérések szerint 61% esély van rá, hogy a felhasználók egyszerűen bezárják az olyan oldalakat, amelyeket nehéz használni és emiatt zavarják az élményt. Ez azt is jelentheti, hogy ha ellépnek az oldaladról, akkor egy olyan versenytárs weboldalán fognak ottmaradni, amely sokkal minőségibb felhasználói élményt nyújt a reszponzív felületével, így végül ügyfelet veszthetsz. A weboldal egy marketing eszköz és alapvető cél, hogy mint ilyen: optimalizált legyen. Minden eszközön magas felhasználói élményt kell biztosítani, mert ez lehet a garancia arra, hogy a látogatók elégedettek lesznek és később is visszajönnek, illetve vásárolnak vagy megrendelnek egy szolgáltatást.

  1. Jobb helyezések a Google-ben

A Google küldetése, hogy az információkat átláthatóvá rendezze és hozzáférhetővé tegye a világon bárki számára, és éppen ez az, amit egy reszponzív design nyújthat: letisztult és felhasználóbarát felületet, függetlenül attól, hogy milyen készüléken böngészik azt.

Abban az esetben, ha egy weboldalnak több verziója van, tehát külön mobilra vagy tabletre is készült az asztali gépes verzió mellett, akkor az „veszélyes” lehet abból a szempontból, hogy így akár kétszer is megjelenhet ugyanaz a tartalom a neten. Talán tisztában vagy a Google azon szabályával, amely a tartalom duplikációra vonatkozik…

A reszponzív weboldal előnye, hogy csak egy linkhez kell optimalizálni a rajta elhelyezett tartalmat, az URL-szerkezet pedig minden eszközön ugyanaz marad. Egy reszponzív weboldal esetén egy URL van, így egyszerű frissíteni és optimalizálni a tartalmat, ami aztán automatikusan illeszkedik az összes eszköz típus kijelzőjéhez. Legyen szó akár egy mobiltelefonról, egy tabletről, vagy egy asztali számítógépről, a reszponzivitás egyszerűvé teszi a Google számára a tartalom indexelését és rendezését. A reszponzív weboldalad egyszerűvé teszi a keresőmotoroknak megérteni és futtatni a tartalmadat.

  1. Betöltődési sebesség

Egy jól elkészített reszponzív weboldal segít csökkenteni az oldal betöltődésének idejét. A böngésző nem veszteget értékes másodperceket a mobil verzióra való átirányítással. Egy weboldal betöltődési sebessége befolyásolja a találati sorrendet is a Google találatok között.

  1. Hatékonyabb keresőoptimalizálás (SEO) és linképítés

Egy nem reszponzív weboldal mobilon böngészve sok bosszúságra adhat okot és emiatt a felhasználók ellépnek az oldalról. Sajnos ennek messzebb menő következményei is lehetnek, mint az, hogy az adott felhasználó így nem vásárol nálunk semmit. A keresőmotorok a magas visszafordulási arányból azt a következtetést vonják le, hogy a weboldalon elhelyezett tartalom nem releváns a felhasználók számára, és emiatt visszasorolja az oldalt a találati listákon. A reszponzív design segít abban, hogy meg tudjuk mutatni az értékes tartalmakat, amiket a felhasználók keresnek, ezáltal a keresőoptimalizálási lehetőségeink is sokkal jobbak lesznek.

A linképítés még mindig a fontos keresőoptimalizálási tevékenységek közé tartozik, ugyanakkor nem könnyű hosszú távon olyan linkeket kiépíteni, amelyek a konkrét weboldal megítélését javítani tudják. A reszponzív weboldalak estén csak egy helyen kell a bejövő és kimenő linkeket ellenőrizni és karbantartani. Megkönnyíthető a keresőoptimalizálás azzal, hogy a bejövő linkek mindig ugyanarra az oldalra fognak mutatni, eszköztől függetlenül.

  1. Jobb konverzió és eladási mutatók

A reszponzív design a funkcionalitására, a teljesítményére, a konzisztens kinézetre és a felhasználói élményre koncentrál. Egy letisztult, modern, gyors és könnyen olvasható weboldal megléte felhasználói elégedettséget eredményez, bizalmat épít és a bizalom a felhasználóból vevőt teremt, ami a bevételek növekedéséhez vezet. A reszponzív design leegyszerűsíti az online vásárlást.

Ha a felhasználók beleunnak a képernyő nagyítgatásába és kattintgatásába és ezért bonyolultnak találják az oldaladon történő vásárlást, bosszúsak lesznek és egy laza mozdulattal kilépnek. Ha viszont reszponzív a weboldalad van, mindent, amit a felhasználók keresnek hamar, gond nélkül meg is fogják találni.

Egy nemrégiben végzett felmérés szerint a cégek 72%-a vett észre növekedést az eladásban, miután a weboldalukat reszponzívra cserélték.

Az automatizáció és a mesterséges intelligencia értünk van és nem ellenünk.

A fentiek ismeretében kérdés tehát nem az, hogy legyen-e reszponzív weboldalunk vagy sem, hanem az, hogy „hogyan” és „mikor” kezdünk bele a megvalósításba. Szerintünk az a jó, ha mielőbb belevágsz, a „hogyan” kérdésben pedig biztosan a segítségedre lehetünk. Keress minket bizalommal!

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

IWS
KKV IT SPECIALISTA.

AJÁNLATOT KÉREK!