Biztosan állíthatjuk, hogy a webáruházak piaca és az online (kis)kereskedelem az utóbbi években óriási mértékű fejlődésen ment keresztül Magyarországon is. Napjainkra szinte bármit meg tudunk rendelni online, valamilyen webáruházból, amely online felületek a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően egyre inkább átláthatók, bármilyen eszközön (asztali gép, mobiltelefon vagy tablet) könnyebben használhatók, mint korábban és összességében felhasználó barátabbá lettek az évek során.

Természetesen nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy az elsődleges cél a webáruházak felületein az (online) értékesítés, illetve annak minél magasabb összegűvé tétele, amely területen szintén kiemelkedő fontosságú változások léptek életbe. Bevethetővé vált a mesterséges intelligencia a vásárlói szokások követésére, azok megértésére és a vásárlások további ösztönzése érdekében.

A már meglévő webáruházak tulajdonosainak címzett bejegyzésünk után most azokhoz szeretnénk szólni elsősorban, akik még csak most tervezik, hogy webáruházat nyitnak és kicsit tanácstalanul állnak az egész folyamat elé, már ott elakadva, hogy nem tudják eldönteni, hogy az általuk forgalmazni kívánt termékek számára melyik webáruház megoldás lenne a legjobb.

Az optimális megoldást csak úgy tudjuk meghatározni, ha megértjük a webáruházak működési különbségeit, illetve az ezekből fakadó költség különbségeket és fel tudjuk sorolni az adott rendszer előnyeit-hátrányait.

A készülő webáruházzal kapcsolatos költségeket két részre bonthatjuk:

  1. Indulási költségek (egyszeri kiadás, esetleg több részletben)
  • licencdíj

Ez a szoftver vételi díja, amely egy nyílt forráskódú rendszer alkalmazása esetén 0 Ft, azonban ebben az esetben nagy valószínűséggel az üzemeltetési költségek magasabbak lesznek.

  • fejlesztési költség

A webáruház elindításához szükséges informatikai háttér biztosításából keletkezik.

  • testre szabás költsége

Ebbe a csoportba tartozik a webáruház kinézetének (grafika) és működésének (vásárlási folyamat) megtervezésével és az egyedi igények megvalósításával (fizetési modulok, készletnyilvántartó rendszer integrációja stb.) járó összes költség.

  • feltöltés költsége

Egy minőségi termék- és vásárlói adatbázis rendkívül nagy jelentőségű egy webáruház esetén, aminek a költsége több ezer terméknél már a munka volumene miatt is nagyobb lehet, mint azt elsőre gondolnánk.

  1. Üzemeltetési költségek (folyamatos kiadás, a naprakész működéssel együtt jár)
  • domain költsége

A domain lefoglalásának egyszeri költsége mellett arra is számítanunk kell, hogy azt évente meg is kell újítani.

  • tárhely vagy szerver költsége

A webáruház üzemeltetéséhez, amennyiben az saját rendszer, akkor mindenképp kell egy tárhely vagy szerver, akár béreljük, akár saját, annak folyamatos költsége van.

  • tartalom karbantartás költsége

Egy webáruház tartalmi értelemben vett karbantartása gyakran legalább olyan idő- és erőforrás igényes, mint a kezdeti feltöltés. Az új termékek feltöltése, a már nem beszerezhetők törlése, az árak és a raktárkészlet folyamatos aktualizálása, a blogcikkek feltöltése, a vásárlási feltételek és az elérhetőségi adatok frissítése, az akciók és a kiemelt termékek frissítése stb.

  • informatikai karbantartás költsége

Hosszú távon az egyik legjelentősebb költségvonzattal járhat. Az online világ és azon belül is a webáruházak világa egy rendkívül gyorsan változó terület és amint ide belépünk, e-kereskedőként kénytelenek vagyunk mi is megújulni és folyamatosan fejlődni. Új vevőszerző csatornák és kapcsolattartási módok jönnek, új technológiák jelennek meg vagy a meglévők változnak, és az üzleti igények is változnak. Ezek pedig számos informatikai változtatási igénnyel járnak együtt, amelyek megvalósítása szakembereket igényel és annak nem elhanyagolható költsége van.

Választást segítő szempontok

  1. Van-e az induláskor vételi (licenc) költség és ennek mekkora a mértéke?
  2. Milyen mértékűek a folyamatos karbantartás költségei, illetve van-e külön eseti díja a működés közben fellépő hibák javításának?
  3. Ha testre szabásra van szükség, az mennyire bonyolultan kivitelezhető, mennyi időt és erőforrást igényel?
  4. Folyamatos-e a támogatás, van-e lehetőség arra, hogy problémák felmerülése esetén vagy bármilyen kérdéssel kapcsolatban szakértői segítséget kapjunk?
  5. Van-e lehetőség az egyedi fejlesztések rendszerbe illesztésére?
  6. Van-e lehetőség a rendszer folyamatos frissítésére, a fejlesztések beemelésére a már működő webáruházba?
  7. Van-e garancia az elkészült webáruházra és a hibák kijavítására rendelkezésre áll-e háttér?

 

Ha ezeket a szempontokat megvizsgáljuk a különböző webáruház típusok tulajdonságai alapján, akkor már könnyebben tudunk dönteni, hogy milyen megoldást válasszunk, főleg úgy, ha minden felmerülő lehetőségre kérünk egy előzetes árajánlatot, mert abban biztosak lehetünk, hogy az árak is meghatározóak lesznek.

Webáruház típusok

  1. Bérelhető webáruház

Ha nincsenek egyedileg fejlesztendő igényeink és tudunk találni egy olyan bérelhető webáruház rendszert, ami az alap verzió használata esetén is lefedi az igényeink nagy részét, akkor egyértelműen egy bérelhető webáruház típus választása a legköltséghatékonyabb megoldás rövid- és hosszútávon is.

Már induláskor is a lehető legolcsóbb, később pedig az informatikai karbantartással egyáltalán nem kell foglalkoznunk, mert az benne foglaltatik a havidíjban.

  1. Egyedi programozású webáruház

Ha egyedi igényeink vannak és ezeket az igényeket a piacon létező rendszerek közül egyik sem képes lefedni vagy ezen rendszerek átalakítása még többe kerülne, mint egy új létrehozása, akkor egyértelmű, hogy egyedileg kell webáruházat fejlesztetnünk. A várhatóan magas költségek miatt elsősorban nagy cégeknek, vagy nagy online forgalmat bonyolító kisvállalkozásoknak javasolható egy teljesen egyedi fejlesztésű webáruház.

  1. Ingyenes webáruház motorral készült rendszer

Ha alacsony a kezdetekben rendelkezésre álló anyagi forrás és ugyanakkor a cég rendelkezik a megfelelő informatikai háttérrel, a szakemberek képesek testre szabni, illetve folyamatosan fejleszteni az ingyenes webáruház rendszert, akkor ez lehet a legjobb megoldás.

  1. Fizetős webáruház motorral készült rendszer

Ha vannak egyedi igényeink, amiket mindenképp meg kell valósítani a webáruház működtetéséhez, de szükségünk van folyamatos informatikai és fejlesztői támogatásra is, akkor egy licencdíjas webáruház rendszer a legjobb megoldás.

Összefoglalva az eddigi információkat elmondható, hogy mindegyik megoldásnak lehetnek előnyei és hátrányai is, az a konkrét helyzettől függ, hogy ezek alapján melyik változat a legjobb választás. A beruházásra fordítható összegtől, az egyedi igények mennyiségétől, illetve a hosszútávú fenntarthatóságtól függően más-más megoldások jöhetnek szóba.

Ha már biztos vagy benne, hogy szükséged van egy webáruházra, de még nem tudod, hogy hogyan és kivel valósítsd meg, keress meg minket és gondolkodjunk együtt az online kampányaidról, a webáruházadról és ehhez kapcsolódóan minden olyan eszközről, amit a céged fejlődése érdekében alkalmazhatunk.

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

IWS
KKV IT SPECIALISTA.

AJÁNLATOT KÉREK!