A keresőoptimalizálás (angolul Search Engine Optimization, rövidítve SEO) a weboldalak különböző keresőmotorokban való organikus (fizetett hirdetés nélkül elért) találatai arányainak és helyezéseinek javítási folyamata, melynek célja, hogy egy adott kifejezésre, az oldalunk szempontjából releváns kulcsszóra minél előrébb szerepeljünk a(z organikus) találatok között.

A keresőoptimalizálás folyamata során az organikus, tehát a nem fizetett keresési eredményekre koncentrálunk. A fizetett hirdetések, amelyek a találati listában legelöl jelennek meg, ha a felhasználó gépén nincs reklámblokkoló, a Google PPC (Pay-Per-Click) kategóriába tartoznak. Ebben az esetben azért fizetünk, hogy az általunk beállított kifejezésekre, szókapcsolatokra, jó esetben releváns kulcsszavakra a mi tartalmunk jelenjen meg a lehető legjobb helyen a hirdetések között. Ezt az angol elnevezés és annak rövidítése okán gyakran szokták Search Engine Advertisingnak, azaz SEA-nak is hívni.

Ez a két kategória együtt alkotja tehát a Search Engine Marketinget, rövidítve SEM-et, vagyis magyarul a keresőmarketinget. A SEM a SEO és a PPC összességét jelenti. Ezt sajnos sokan nem tudják, és a PPC-re is a SEO részeként tekintenek.

A Google a világ legnagyobb és legtöbbet használt keresője, ezért most csak erről ejtünk szót, de az itt leírtak vonatkoztathatóak a többi nagy keresőre (pl. Yahoo, Bing), vagy akár a tematikus keresőkre is, mint például a YouTube vagy a LinkedIn keresője.

Hogy zajlik egy oldal keresőoptimalizálása?

Azt, hogy egy kifejezésre, relevánsnak tekinthető kulcsszóra  egy weboldal hányadik helyen szerepel a Google keresőben, az elég sok mindentől függ. Ezek közül a 3 legfontosabb szempont a következő:

  1. A weboldal mennyire jól van felépítve technikailag? (technikai SEO)
  2. A weboldalon elhelyezett tartalom mennyire van jól megírva a releváns kulcsszavakra, kifejezésekre? (tartalmi SEO)
  3. Hány másik weboldal hivatkozik a weboldalunkra, illetve az azon elhelyezett tartalomra, mint hiteles forrásra? (off-page SEO)

A felsoroltakon kívül számos egyéb tényező is szerepet játszhat abban, hogy a Google keresőben milyen helyezést ér el a weboldalunk, (pl. a domain életkora, különböző algoritmusok stb.), de a fentiekben felsorolt 3 szempont határozza meg alapvetően a rangsort. A keresőoptimalizálás tehát ezen szempontok végigellenőrzésén alapul.

A technikai SEO

A keresőoptimalizálás első lépése a technikai SEO audit, amelyben tulajdonképpen „átvilágítjuk” a vizsgált weboldalt, átnézzük a technikai beállításokat, hogy azok a Google keresőben elért helyezésünket sikeresen vigyék minél előrébb. A következőkben felsoroljuk azokat a végignézendő beállításokat, amelyeken a technikai SEO alapul.

  1. A weboldal betöltődési sebessége, az elhelyezett képek mérete

A betöltődési sebesség nagy részben az oldal méretétől, illetve végső soron az oldalon elhelyezett képek méretétől függ. Átlagban 2-3 másodperc alatt be kell töltődnie egy weboldalnak, a mérete pedig akkor jó, ha 3 megabyte-nál kevesebb. Egy 20 megabyte feletti főoldal esetén majdnem biztos, hogy a nagyméretű képek a probléma, azaz a lassú betöltődés okozói.

Mindenképp érdemes tehát a képeinket szerkeszteni. Ne töltsünk fel 16 megapixelben készült fotókat, mert a weboldalon úgysem fog akkora méretben megjelenni, tehát nyugodtan vehetjük lejjebb a képek méreteit. További optimalizálás is lehetséges, az erre a célra kifejlesztett szoftver segítségével.

Ha egy weboldal e javítások és változtatások elvégzése után sem lesz gyorsabb, akkor érdemes további tesztelésnek alávetni, amely megmutatja, hogy milyen konkrét lassító tényezők lehetnek még rajta.

  1. A weboldalon elhelyezett képek elnevezése

Az egyik leggyakrabban előforduló, de kis odafigyeléssel könnyen megváltoztatható hiba a weboldalakon, hogy a kereső szempontjait figyelembe véve irreleváns nevet adunk az ott elhelyezett képeknek.

Egy alapos kulcsszó kutatás elvégzése után tisztában leszünk azzal, hogy melyek azok a szavak vagy kifejezések, amelyeket az oldalon szereplő képek elnevezésében is megjeleníthetünk, természetesen úgy, hogy a név utaljon a kép tartalmára, illetve azzal legyen összefüggésben.

  1. Az SSL tanúsítvány beállítása

Az SSL tanúsítványok arra szolgálnak, hogy létrejöhessen egy biztonságos, titkosított csatorna a kliens és a szerver között. Olyan bizalmas információknak, mint a hitelkártya adatok,  a fiókbelépésekhez szükséges adatok vagy egyéb kényes információk átvitelének titkosítás alatt kell történnie, ezzel kizárjuk az adatok kiszivárgásának lehetőségét. SSL tanúsítvánnyal adataink titkosításon esnek át, mielőtt azok Interneten keresztül átvitelre kerülnének. A titkosított adatot csak a célszerver képes lefordítani. Ez biztosítja, hogy a weboldalon megadott adatainkat nem tulajdoníthatják el.

Mivel a Google bejelentette, hogy keresőoptimalizálás szempontból az SSL tanúsítvány megléte egy rangsorolási faktor, illetve a Chrome böngésző az URL sávban látványosan jelzi, ha egy weboldal nem biztonságos.

Az SSL tanúsítványt a tárhely szolgáltatónál kell igényelni, szinte már mindenhol ingyen adják az alapbeállítást. Olyan tárhely szolgáltató is van, ahol két kattintással saját magunk aktiválhatjuk az SSL-t, de lehetnek még további szükséges beállítások bármilyen fejlesztésű is a weboldalunk, így mindenképp érdemes a webfejlesztőt megkérni, hogy ezeket végezze el. Persze az a legjobb, ha már a weboldal készítésénél gondolnak erre és egyből be is állítják, amit kell. A későbbiekben sokkal jól elvégezni a beállításokat, aminek az is lehet az eredménye, hogy egy időre az oldal hátrébb csúszik a Google találati listáján.

  1. Az URL-ek kialakítása

A keresőoptimalizálás egyik fontos rangsorolási faktora a weboldal URL stuktúrája. WordPress alapú weboldalak esetén egyszerű a beállításokat elvégezni akár később is, viszont egyedi fejlesztésű honlapoknál sokszor nem egyszerű feladat ez, ha változtatásokat kell tenni. Érdemes tehát már a weboldal elkészítésének az elején megadni, hogy milyenek legyenek az URL-ek. Fontos kritérium például, hogy az URL mindig tartalmazza az adott oldal fő kulcsszavainak egyikét.

  1. A duplikációk kivédése

Magyarországon nagyon sok weboldal vagy webáruház technikailag nincs megfelelően beállítva.  A legtöbb esetben a duplikáció megléte a probléma, amelyet a Google nem „szeret”, azaz komoly helyezésvesztéssel büntet emiatt. A webáruházak esetén a kategória oldalakon a termékeket ár, név, népszerűség szerint egyaránt rendezhetjük. Ha ez a lehetőség technikailag úgy van beépítve a webáruházba, hogy minden szűrésnél más és más az URL, akkor ezek mind külön oldalaknak számítanak, de mivel a tartalmuk megegyezik, a duplikáció adott, hiszen végülis több oldal ugyanazzal a tartalommal jelenik meg a honlapon, más sorrendben vagy más szempont szerint szűrve.

Szerencsére vannak arra módszerek, hogy jelezzük a Google felé, hogy az elsődleges a fő kategória oldal és a szűrt aloldalt ne vegye indexáltnak. Ezzel érjük el, hogy ne legyen duplikáció az oldalunkon.

  1. 301-es és 302-es átirányítás

Akár új designt kap a weboldalunk, akár új webmotorra visszük át, a honlap linkjei is megváltozhatnak. Ezért mindenképp figyeljünk arra, hogy a régi URL címek át legyenek irányítva az újakra. Ezt az átirányítást 301-es átirányítással valósítsuk meg! Ezzel az átirányítással tudjuk jelezni a Google-nek, hogy az előző URL alatt lévő oldal SEO értéke az új oldalra költözik, így az előző URL-t a Google ne indexelje, hanem már csak az újat.

A 302-es átirányítás ettől különbözik, a lényege, hogy nem viszi át az indexelést az új oldalra. Például ez az átirányítás használandó, ha valamilyen akció van az oldalunkon egy napig, és a főoldalt egy egyedi, erre a napra készített promóciós weboldalra akarjuk irányítani. Ez ugye általában nem túl hosszú ideig tart, ezért nem akarjuk a főoldal indexelését átvinni erre az új oldalra, valamint ezt az oldalt sem szeretnék indexelni, mert végül nem lesz látogatható. Ebben az esetben a 302-es átirányítást kell használni. Ha mégis egy weboldal 302-es átirányítással maradna, mivel előfordulhat, hogy végül az az oldal marad, akkor a Google ezt egy idő után érzékeli és ő maga fogja beindexelni az új oldalt. Ez a folyamat viszont nagyon sokáig is eltarthat.

  1. 404-es hibajelző oldal nem megfelelő beállítása

Ha egy olyan oldalra jutunk, amelyet a szerver nem talál, akkor a 404-es felirattal találkozunk. Általában a főoldalra szokták visszairányítani a látogatót. Helyezzünk rá gombot, linkeket, amelyekre kattintva átterelhetjük a látogatókat működő oldalakra, vagy webshopoknál jó ötlet az ajánlott termékek megjelenítése is a 404.es oldalon. Ezen kívül a Google Search Console-ban letölthetjük a 404-es oldalak URL címeit, és a segítségével nem működő oldalakat átirányíthatunk működő oldalakra. Törekedjünk arra, hogy a megszűnt oldal tartalmához hasonló oldalakra irányítsuk át a forgalmat. FONTOS, hogy 301-es átirányítást használjunk.

A tartalmi SEO

Egy weboldal esetében ezeknek az elemeknek az optimalizálására kell törekedni:

  1. az elsődleges kulcsszó (primary keyword)
  2. az oldal címe (title)
  3. a weboldal URL-je
  4. a címsorok (headingek: H1, H2)
  5. a meta leírás (meta description)
  6. a képek címe (image title)
  7. maga a tartalom (paragrafusok, bekezdések, szöveg)

Az off-page SEO

Magyarországon igaz, hogy sokszor már tartalmi keresőoptimalizálás és SEO elemzés segítségével a keresők első oldalára kerülhetünk.

Az off-page, vagy más néven off-site SEO azokat a tevékenységeket és SEO faktorokat tartalmazza, amelyek az oldalunkon kívül történnek, de a mi oldalunkra vannak hatással. Ide tartoznak az alábbi elemek:

  • Mennyi link (backlink) mutat a weboldalunkra?
  • Ezek a linkek mennyire hiteles oldalakról jönnek?
  • Milyen a hivatkozás szövege az adott linknél?

A Google rangsor

A Google és a többi kereső számos, akár több száz faktort is figyelembe vesz, amikor kialakítja a találatok végső rangsorát. A Google rangsorolása függ attól is, hogy milyen böngészőt (Mozilla, Chrome, Safari stb.) használunk, a böngészési előzményektől is, de akár a földrajzi elhelyezkedésünk is (ország, város stb) befolyásolhatja. Ebből a szempontból nehéz általános helyezéseket meghatározni.

Ennek ellenére különböző eszközökkel ellenőrizhető, hogy a legtöbb felhasználó számára az adott kifejezésre milyen helyen szerepel a találatunk. Erre az egyik legjobb megoldás a Google saját eszköze, a Search Console (korábban Webmester Eszközök néven volt ismert), amely 90 napra visszamenőlegesen megmutatja a Google rangsorában elfoglalt helyünket egy adott kulcsszóra.

A Google algoritmus frissítések

A Google 1998-as alapítása óta sokat változott az algoritmus működése. Főként azért, mert ma már minden évben körülbelül 500-600 alkalommal frissítik a keresőmotor algoritmusát. Ugyan ennek nagy része apró módosítás, előfordulnak “nagy” frissítések is (pl.: Google Panda, Google Penguin, RankBrain, Medic update), amelyek jelentősen képesek befolyásolni a keresési találatokat.

Nem mondjuk, hogy könnyű dolog. Mi azt mondjuk, hogy átvállaljuk a keresőoptimalizálást Tőled. Keress minket bizalommal!

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

IWS
KKV IT SPECIALISTA.

AJÁNLATOT KÉREK!