Arról vannak viták, hogy 2020 már egy új évtized első éve vagy még a mostani utolsója, de abban biztosan mindenki egyet tud érteni, hogy az elmúlt tíz évben olyan fejlődés zajlott le az informatika minden területén, amely minden előzetes számítást és jóslási kísérletet felülmúlt.

Ebben a bejegyzésben arra vállalkozunk, hogy áttekintsük a jövő fejlődési irányzatait az internettel és felhasználói élményekkel kapcsolatban. Talán ez az a terület, amely a legtöbb olvasónkat érdekelheti, hiszen akkor is vonatkozik rájuk, ha csak használják az internetet és eszközeit, de nem szakmabeliek.

Minden érzékszervünk bevetésen

Az Ericsson vállalat kutatói készítettek egy felmérést, amelyből az derül ki, hogy a várakozások szerint 2030-ra mind az öt érzékszervünkkel kapcsolatban áll majd a napjainkban internet néven ismert hálózat.

A várakozások szerint tíz év múlva már az érzékekre alapozva fog működni az internet, amely digitális érzékszervi tapasztaláson alapuló, új szolgáltatásokat kínál majd a felhasználóknak. Az elképzelések szerint az emberi agy lesz a felhasználói jeladó, így a számítógép és más eszközök közvetlenül a gondolatainkra tudnak reagálni. Így az emberi interakció teljesen új rendszere jöhet majd létre.

Érdekes meglátás, hogy a kutatásba bevont személyek közül a legtöbb fogyasztó úgy gondolja, hogy az érzékeken alapuló internet által nyújtott szolgáltatások fenntarthatóbbá teszik a társadalmat.

A felhasználói elvárások szerint tehát a hálózatba kapcsolt technológiák 2030-ra már hétköznapi szinten is képesek lesznek mind az öt emberi érzékszervvel interakcióba lépni. A látáson és halláson kívül az ízlelést, a szaglást és a tapintást is stimulálni lehetséges majd, ennek köszönhetően pedig számos új szolgáltatás jelenhet meg a piacon.

Az érzékek internetének megjelenését olyan technológiák tehetik majd lehetővé, amelyek már napjainkban is ismertek. Ilyen a mesterséges intelligencia (AI), a virtuális valóság (VR), a kiterjesztett valóság (AR), az 5G és az automatizálás. A kutatás szerint 2030-ra a képernyőalapú tartalmak mellett egyre inkább elterjedhetnek az egyszerre több érzékszervre ható tartalmak, amelyeket már szinte lehetetlen lesz megkülönböztetni a valós tapasztalásoktól.

Az érzékek internetének elterjedését három fő tényező segítheti majd elő, olyanok, amelyekre ma talán még nem gondolunk. Ezek pedig az immerzív szórakoztatás, az online vásárlás, és a klímaválság, valamint ebből fakadóan a környezeti hatások minimalizálására való törekvés.

A 10 újdonság, amit 10 év múlva már használni fogunk

Az agyunk lesz a felhasználói jeladó

Elég, ha csak gondolunk egy végrehajtandó parancsra, és az máris teljesül. Így nem lesz szükség már az érintőképernyőkre egy okostelefon használatához. A megkérdezett fogyasztók több mint fele véli úgy, hogy virtuális valóság (VR) szemüveget viselve elég lesz csak rágondolnunk arra, hogy hová szeretnénk menni, és az máris megjelenik előttünk.

A csend és a hangok szelekciója

2030-ra a várakozások szerint a fogyasztók a jelenleginél aktívabban tudják majd alakítani akusztikai környezetüket. Többé nem kell elviselnünk a környezetünkben lévő zavaró zajokat. A fogyasztók több mint fele szerint képesek leszünk digitális hangbuborékot képezni magunk körül, amely kint tartja a számunkra zavaró hangokat. Ez nagyon hasznos megoldás lehet például egy buszon vagy más járművön utazva.

Az ízélmények megosztása

Ízlelőbimbóink nagyon erős emlékeket és élményeket képesek előhívni, és a kutatásban megkérdezett fogyasztók szerint küszöbön áll ezek digitalizálása is. A válaszadók 44 százaléka szerint idővel lesz olyan készülék, amely képes lesz az ízeket digitálisan manipulálni, így akár bármelyik ételnek tud olyan íze lenni, mint mondjuk a kedvenc ételünknek.

Emellett lehetővé válhat az ízek továbbítása például egy üzenetben. A fogyasztók 38 százaléka szerint a jövőben képesek leszünk barátainkkal ízleléssel kapcsolatos élményeinket is megosztani digitális csatornákon keresztül.

Az illatok megosztása

Az online tartalmak jelenleg még nem kötődnek illatokhoz, azonban a megkérdezett fogyasztók szerint az illatok 2030-ra az internet fontos részévé válhatnak.

A felmérésben részt vevő fogyasztók mintegy 60 százaléka szerint lehetőségünk lesz majd digitálisan látogatást tenni egy erdőben vagy egy mezőn úgy, hogy fizikai értelemben nem vagyunk ott, de mégis magunkba szippanthatjuk ezeknek a helyeknek a természetes illatát.

Érintés digitálisan, mint a valóságban

A megkérdezett fogyasztók arra számítanak, hogy bármit, bárhol meg tudunk majd érinteni digitálisan. Tízből több mint hat megkérdezett szerint lesznek olyan eszközök, amelyek az idegvégződéseinket stimulálva képesek azt az érzést kelteni, hogy megérintünk egy tárgyat, amely lehet, hogy nem is létezik a valóságban, csak digitális formában.

A valóság és a virtuális világ keveredése

Sokak szerint fizikai és virtuális világunk 2030-ra teljesen egymásba fog fonódni. A fogyasztók több mint fele szerint AR szemüveggel képesek leszünk átlátni a falakon, 68 százalékuk úgy véli, még AR szemüvegre sem lesz szükségünk, mert a 3D hologramos kijelzők fognak elterjedni.

A valódiság ellenőrzése

Ahogy a technológia fejlődik és egyre inkább képes utánozni és manipulálni érzékeinket, úgy lesz egyre inkább szükség a szigorú és megbízható ellenőrzési és jóváhagyási módszerekre a mindennapi használatú digitális dolgokhoz is. Egyszer csak véget érhet a „fake news” korszaka. A válaszadók fele szerint 2030-ban azok a hírszolgáltatók lesznek majd népszerűek, amelyek átfogóan ellenőrzik a tényeket és a hírek valódiságát.

Megjelennek az adatvédelmi szempontból tudatos fogyasztók

A felmérésben részt vevő válaszadók fele tartozik a tudatos fogyasztók közé. Ők már most úgy gondolják, hogy az adatvédelmet és a privát szférát érintő problémák meg fognak oldódni. Egyrészt szigorú adatvédelmi szabályokat várnak, másrészt a privát szféra végét jósolják az arcfelismerő rendszerek egyre inkább terjedő használata miatt.

Hálózatba kapcsolt fenntarthatóság

A megkérdezett fogyasztók mintegy 60 százaléka gondolja úgy, hogy az érzékek internetén alapuló szolgáltatások környezetvédelmi szempontból fenntarthatóbbá teszik majd a társadalmat. A távmunka és a távolról nyújtható egészségügyi, valamint oktatási szolgáltatások terén olyan fejlődés várható, ami a gyakori utazást is szükségtelenné teszi, így járulva hozzá egy fenntarthatóbb élethez.

Érzékszervi szolgáltatások

A felmérésben részt vevő fogyasztók előrejelzése szerint 2030-ra az internetes szolgáltatások már minden érzékszervünkre képesek lesznek hatni, a digitális hang és kép mellett megjelenik majd az érintés, az ízlelés és a szaglás is. A válaszadók 45 százaléka szerint lesznek majd olyan digitális bevásárlóközpontok, ahol mind az öt érzékünket használhatjuk a bevásárlás során.

Hogy tényleg így lesz-e mindez, azt még nem tudhatjuk biztosan, mert nem látunk a jövőbe. Ami biztos, hogy a technológiai fejlődés megállíthatatlan és a legjobb, amit tehetünk, hogy kihasználjuk és alkalmazzuk az általa adódó lehetőségeket.

Amennyiben Te is úgy gondolod, hogy technológiai fejlődés egy szükséges és lehetséges jó dolog, akkor keress meg minket és gondolkodjunk együtt az online kampányaidról, a weboldaladról és minden olyan eszközről, amit a céged fejlődése érdekében alkalmazhatunk a folyamatosan fejlődő technológiák közül!

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

IWS
KKV IT SPECIALISTA.

AJÁNLATOT KÉREK!