Több blogbejegyzésben is volt már szó a mesterséges intelligenciáról, de ebben a cikkben egy egészen más oldalról közelítjük meg a témát, az érzelmek oldaláról. A mesterséges intelligencia az érzelmek területén még nem veheti fel a versenyt az emberrel, aki így még egy ideig menekülhet az érzelemgazdaságba és az érzelmekhez kapcsolódó tudásba.

Szorzótábla vagy akár trendelemzés, jövőkutatás vagy akár fehérje szekvenciák azonosítása a téma, jön a mesterséges intelligencia, és mindezeket jobban megoldja, mint akár a legfelkészültebb mérnökök. Az érzelmi kérdésekben viszont az ember egyelőre verhetetlen, és ezt érdemes kiaknáznia a mesterséges intelligencia uralta új világban. Azért is érdekes téma ez, mert a jövőnkben tett legújabb kutatások szerint a mesterséges intelligencia fejlődése abban az irányban is elképzelhető, amelyben felépül majd az érzelemgazdaság, avagy angolul feeling economy.

Az elemző tanulmányt jegyző Vojislav Maksimovic és Roland Rust – mindketten a Marylandi Egyetem professzorai –, valamint a Tajvani Nemzeti Egyetemen dolgozó Ming-Hui Huang az amerikai munkaügyi hivatal 2006 és 2016 közötti foglalkoztatási adatait elemezve arra jutottak, hogy a feeling economy épülése már most is kimutatható, és ezért jó lenne, ha a következő generációkat már felkészítenék erre a lehetőségre és a kialakuló korszakra.

Az ok a mesterséges intelligencia

A tanulmány szerzői szerint a bekövetkező változás egyértelműen a mesterséges intelligencia gyors fejlődésének köszönhető. A fejlődő mesterséges intelligencia első körben leváltja (illetve bizonyos területeken már le is váltotta) az embert az ismétlődő fizikai feladatok terén, például az összeszerelő üzemekben. Ez a folyamat tulajdonképpen már az ipari forradalommal elindult, és létrehozta a jelenlegi gazdaság felépítését, amelyet a tudósok a tanulmányban gondolkodás alapú gazdaságnak (angolul thinking economy) hívnak. A bérek eloszlása is tükrözte ezt, hiszen az komoly érték, ha valaki képes logikusan gondolkozva az információk feldolgozásával, elemzésével és értelmezésével határozott és jó döntéseket hozni és felmerülő problémákat megoldani.

Csakhogy a logikus gondolkodás egy olyan terület, amelynek feladatait a mesterséges intelligencia a mai tudásával már viszonylag egyszerűen át tudja venni az embertől. Az embernek pedig maradnak (egyelőre) az érzelmek. Tehát ha az ember munkát szeretne, akkor az érzelmeiben kell fejlődnie és egyre jobbá válnia.

A kutatók szerint az érzelmi gazdaság (feeling economy) jellemzői, hogy hihetetlenül felértékelődnek az emberek közötti kapcsolatok és az érzelmi intelligencia megléte. Ezek persze a korábbi korokban is mindig fontosak voltak, de hamarosan ezeknek példátlan jelentősége lesz.

A változás már itt van

A már említett tanulmányt elkészítő kutatók az Amerikai Munkaügyi Minisztérium 2006 és 2016 között begyűjtött különböző adatait elemezték több szempont alapján. Azt vizsgálták meg, hogy az egyes munkakörökhöz milyen feladatok tartoztak, és hogy ezeket a feladatokat milyen emberek végezték el. A vizsgált munkakörökben elkülönítették a fizikai feladatokat, a szellemi munkát, valamint az érzelmekhez kapcsolódó munkákat és feladatokat, majd megnézték, hogy a vizsgált tíz év alatt volt-e bármilyen változás ezek arányában az egyes munkakörökön belül. A kutatók a tanulmányukban azt állítják, hogy a vizsgálatokkal egyértelműen kimutatható, hogy már elindult az érzelemgazdaság kialakulása. Ez egy olyan folyamat, ami előbb érinti az embert, mint ahogy egyáltalán felfogná a változást és annak részleteit. Az adatok a kutatók szerint egyértelműen azt mutatják, hogy a munkaerőpiacon az érzelmekhez kapcsolódó képességek felértékelődtek a gondolkodáshoz képest, és ez a tény már a fizetésekben is kimutatható.

Példaként egy pénzügyi elemző munkáját hozták fel. Azt is gondolhatnánk, hogy egy ilyen állás maximálisan gondolkodás centrikus, hiszen leginkább számokkal kell dolgozni. A kutatás viszont azt mutatja, hogy már a vizsgált tíz év alatt is kimutathatóan elmozdult a pénzügyi elemző munkája is az érzelemorientáltság irányába. Ez azért van így, mert manapság már az elemzéseket simán elvégzi a mesterséges intelligencia, az embernek inkább az lehet fontos feladata, hogy a kapott számokat úgy tálalja, hogy a befektetéseiket féltő emberek ne essenek pánikba, és ne döntsék be az egész tőzsdét egy esetleges rossz hír miatt.

A cégek tehát egyre inkább olyan embereket keresnek, akik kimutathatóan jobbak az érzelmeket igénylő feladatokban, mert a gondolkodást igénylőket fokozatosan átveszi a mesterséges intelligencia. Már ma is nagy igény van olyan alkalmazottakra, akik jók az emberek irányításában, a másokkal való együttműködésben, magas az érzelmi intelligenciájuk és jók a tárgyalási készségeik is.  Ez az igény pedig csak nőni fog a jövőben.

Új piacot is teremt az érzelmi gazdaság

A feeling economy térnyerésére a vállalatoknak és az embereknek is fel kell készülniük. A kutatók szerint a jövőben azok lesznek a legsikeresebb vállalatok, amelyek kihasználva ezt a tendenciát érzelemorientált termékekkel is képesek lesznek megjelenni a piacon. Sajnos azt nem fejtették ki pontosan, hogy mit értenek ezen, de ha belegondolunk, hogyan és milyen módon működik a közösségi média napjainkban, nem biztos, hogy sok jóra számíthatunk ebben a tárgykörben.

A munkavállalóknak a munkahelyüket megtartásához az empatikus képességeiket kell fejleszteniük, mert azok a személyek lesznek a legsikeresebbek, akik a munkahelyi kapcsolatokat magas érzelmi intelligenciával és empatikusan tudják kezelni. Ez a kutatók meglátása szerint különösen a nőknek lehet kedvező tendencia.

A mesterséges intelligencia tehát úgy tűnik, hogy az érzelmi dolgokban lépéshátrányba kerülhet, ezzel az emberek számára nyílnak új lehetőségek és munkakörök, ahová az érzelmi intelligenciával szerezhető csak belépés.

Amennyiben Te is úgy gondolod, hogy technológiai fejlődés egy szükséges és lehetséges jó dolog, amely együtt kell hogy működjön az érzelmi intelligenciával, akkor keress meg minket és gondolkodjunk együtt az online kampányaidról, a weboldaladról és minden olyan eszközről, amit a céged fejlődése érdekében alkalmazhatunk a folyamatosan fejlődő technológiák közül!

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

IWS
KKV IT SPECIALISTA.

AJÁNLATOT KÉREK!