Olyan időszakban vagyunk jelenleg, hogy még azok a vállalkozások is komolyan fontolóra veszik a webáruház elindítását, amelyek eddig hallani sem akartak ilyen megoldásról vagy kezdeményezésről.

Korábbi bejegyzésünkben már írtunk arról, hogy milyen kezdőlépéseket érdemes és kell megtenni egy online vállalkozás elindításhoz, most pedig kiemelten arról lesz szó, hogy mit tegyünk, ha egy webáruház felépítését, elindítását és üzemeltetését tűztük ki célnak magunk elé.

Egy webáruház elindításhoz nem kell nagy elhatározás, hiszen nem muszáj otthagyni miatta egyből a jelenlegi munkánkat, azzal párhuzamosan is üzemeltethetünk egy webshopot. Ahogy pedig igazán beindulnak a dolgok, akkor ráérünk eldönteni, hogy szeretnénk-e ezentúl minden időnket és energiánkat a webáruházra fordítani vagy sem, esetleg kiszervezni a felmerülő munkákat.

  1. A termék(ek) meghatározása

 

Az első lépés eléggé egyértelműen szükséges a webáruház készítés folyamatában, és nagyon valószínű, hogy ha már ott tartanak a dolgok, hogy elindítasz egy webáruházat, akkor azt is tudod, hogy milyen árut szeretnél eladni vagy már van egy jól bejáratott offline értékesítési folyamat, amelynek csak a kiegészítéseként tervezed a megvalósítást.

Tulajdonképpen bármi lehet az eladásra kínált áru, a saját kezűleg készített dolgoktól kezdve az olyan termékekig, amelyeket olcsón vagy legalábbis nagykereskedelmi áron be tudsz szerezni, és így valamekkora nyereséggel tudod továbbadni.

Mielőtt véglegesen döntenél arról, hogy milyen termékeket szeretnél árulni a webáruházadban, teszteld le, hogy van-e megfelelő igény rá a vevők részéről. Közvéleménykutatást először végezhetsz a saját környezetedben is, például megkérdezheted erről az ismerőseidet, vagy akár azokat az online közösségeket, amelyek valamilyen módon kapcsolódnak a témádhoz.

Ezek mellett érdemes még az indulás előtt megnézni, hogy milyen termékeket és milyen áron kínál a leendő konkurencia. Gondold végig, hogy tudod-e mellettük versenyképes árakon kínálni a termékeket, azaz megéri-e neked az egész. Ha a kutatásaid azt mutatják, hogy nem lenne kifizetődő az üzlet, akkor próbálj meg másik termék(ek)et találni vagy egy olyan típust, ami valami lényeges elemében különbözik, ezáltal kitűnik a többiek kínálta változatok közül.

 

  1. A termék(ek) árának meghatározása

 

Ha megvan a termék, akkor következhet az árak meghatározása, amely folyamat az egyik legfontosabb része egy új üzlet elindításának. Ha a meghatározott árak túl alacsonyak, akkor pénzt veszíthetsz rajta, vagyis nem keresel vele annyit, ami megérné az üzemeltetést. Ha viszont túl magasak az áraid, akkor nem tudsz majd elegendő terméket eladni, amit maximum a kiváló a marketingeddel ellensúlyozhatsz némiképp, de végül is megint azt kockáztatod, hogy a befektetett pénzedet elveszíted vagy legalábbis nem tudod megfelelően kamatoztatni.

Ahhoz, hogy jól meg tudd határozni a termékeid árát, ki kell számolnod a saját költségeidet. A költségekhez tartozik a nyersanyag ára, a webáruház elkészítésének költsége, a tárhellyel kapcsolatos díjak, az adók és egyéb terhek megfizetése, a marketingkiadások. Emellett érdemes számolnod azzal is, hogy mennyi idődet veszi el a webshop üzemeltetése, és ne felejtsd el még hozzátenni a saját hasznodat is.

Ha a Te áraid a végső kalkuláció után a konkurencia árai alatt maradnak, akkor nyugodtan belevághatsz az üzletbe, sőt akár még egy kicsit emelhetsz is a kalkulált áraidon. Ha pedig a számítások szerint többe kerülnének a termékeid, mint a konkurenciáé, akkor érdemes végig gondolnod, hogy milyen egyedi értéket tudnál hozzájuk adni, hogy a vevők inkább tőled vásároljanak, mint mástól.

 

  1. Szállítási költségek és lehetőségek vizsgálata

 

Ebben az esetben is érdemes megnézni, hogy a többi piaci szereplő milyen szállítási költségekkel dolgozik. A szállítási költségeknél az a legegyszerűbb megoldás, ha egy az egyben ráterheljük azokat a vásárlóra, azonban arra is gondolni kell, hogy az ügyfelek a termék árán kívül a szállítási költségeket is figyelembe veszik, amikor a vásárlásról döntenek.

Akár el is állhatnak a vevők egy-egy vásárlástól, amikor szembesülnek azzal, hogy az adott cég milyen nagyságrendű szállítási költségekkel szállítja ki a termékeit. A tudatosabb vásárlók pedig már eleve úgy választanak maguknak webáruházat, hogy előre utánanéznek, hogy milyen szállítási költségekre számíthatnak. Ezek miatt a szempontok miatt még akár az is kifizetődő lehet, ha valaki úgy dönt, hogy nem számítja fel külön a szállítási költséget, miközben kicsit magasabb árakon adja a termékeit. A másik nagyon elterjedt módszer, hogy egy meghatározott vásárlási összeghatár felett alacsonyabb díjakat kérnek el a szállításért. Ez ugyanis arra ösztönzheti a vevőket, hogy törekedjenek a limit összeg elérésére és ezáltal többet vásároljanak.

Azt persze nagyon fontos kiszámolni, hogy ez miként éri meg hosszú távon. Akár az is lehetséges, hogy időszakonként felülvizsgálandó ez a gyakorlat és a szállítási díjakat újra kell kalkulálni. Ami biztos, hogy ha ingyen vagy kedvezményes áron kínáljuk a szállítást, akkor ezt a tényt jól látható helyen kell közzétenni a weboldaladon, vagy akár kihangsúlyozható a hirdetésekben is.

Az egész folyamat természetesen annak tudatában kell lezajlódjon, hogy jó előre megvizsgáljuk, hogy a különböző szállító cégek milyen megoldásokat kínálnak és milyen áron.

 

  1. A név kiválasztása

 

Amikor valami egyszerűen megjegyezhető és beszédes nevet próbálunk találni, általában mindig kiderül, hogy ez egyáltalán nem egyszerű, mert sok ilyen név már rég foglalt.

Ennek ellenére próbáljunk meg olyan nevet és ehhez kapcsolódó márkanevet találni, amely elárulja a lényeget a termékünkről, úgy, hogy közben távol marad azoktól a megoldásoktól, amit mások már használnak. A név kiválasztásánál eleve érdemes figyelembe venni, hogy milyen domain nevek állnak rendelkezésre, hiszen a márkanévnek meg kellene jelennie már a domain névben is. A folyamatról itt írtunk egy korábbi bejegyzésünkben.

  1. A marketingstratégia kialakítása

 

A névválasztással párhuzamosan a webáruház marketingjén is elkezdhetünk gondolkodni és dolgozni. A lehetőségek tárháza meglehetősen széleskörű.

Az online marketing legfőbb célja, hogy a vállalkozást ismertebbé tegye, ezáltal folyamatosan biztosítsa az ügyfeleket és/vagy vásárlókat, amiből a bevételek származnak. Az ügyfelek és a vásárlók elérésének és meggyőzésének online eszközei eltérnek az offline kereskedelemben és szolgáltató szektorban használt megoldásoktól, hiszen egészen más lehetőségek állnak rendelkezésre, valamint sok esetben nehezebb a fogyasztók elérése, elég, ha az interneten áramló információ mennyiségére gondolunk és ezzel összefüggésben arra, hogy a felhasználók mit tudnak és mit akarnak befogadni ebből az áradatból.

Egy korábbi bejegyzésben részletesen írtunk erről a témáról.

 

  1. A webáruház alapjainak meghatározása és kiválasztása

 

El kell döntenünk, hogy milyen alapokon fog működni a webáruház, azaz milyen cég lesz a hosting szolgáltató, illetve milyen webáruház motort használunk majd. Ezen a ponton érkeztünk el tulajdonképpen a webáruház készítés fő lényegéhez.

Készíthetünk vagy készíttethetünk webáruházat már meglévő sablonok segítségével, vagy akár megterveztethetjük az általunk készített vázlatok alapján egy webdesignerrel, teljesen egyedi módon. Nyilván az utóbbi esetében egy sokkal inkább személyre szabott megoldást kaphatsz, amelyet azután az ügyfelek és a leendő vásárlók semmiképp nem kevernek majd össze más webáruházakkal. Ha ebben is tudunk különbözni, az az online marketingben meghatározó fontosságú tényező lesz.

 

  1. A webáruházi szövegek megírása

 

A webáruház elkészítése során a tulajdonosnak is bőven van feladata, hiszen meg kell írnia vagy meg kell iratnia azokat a szövegeket, amelyek bemutatják a cégét, valamint meggyőzik a látogatókat arról, hogy az adott helyen vásároljanak.

Természetesen ezzel megbízhatunk egy külsős, szakértő céget is, azonban hozzátesszük, hogy senki nem ismeri olyan jól a készülő webáruházat, mint a tulajdonos maga. Ugyanakkor tudjuk, hogy nem is olyan egyszerű jó és marketingszempontból is helytálló szöveges részeket írni egy webáruházhoz, ezért mindenképpen elkelhet a segítség, akár utólagosan, a már elkészült szövegek korrekciójára szorítkozva. Ebben a témakörben is ajánljuk magunkat!

 

  1. Az SSL tanúsítvány beszerzése

 

Egy webáruháznak biztonságosnak kell lennie a felhasználók számára. Különösen igaz ez abban az esetben, ha a vásárlók személyes és pénzügyi információkat adnak meg magukról. Mindenképp biztosítanunk kell tehát, hogy az érzékeny adatok biztonságban legyenek. Az SSL tanúsítvány egy olyan igazolás, amely jelzi mindenki számára, hogy az adott oldalon titkosítva vannak a fontos információk, így például az adathalászok nem férnek hozzájuk.

Ehhez közvetlenül kapcsolódik az a téma is, hogy meg kell határoznunk, hogy milyen módokon tudnak majd fizetni a webáruházunkban a vásárlók. Ki kell választanunk a megfelelő szolgáltatókat, amelyek segítségével megvalósítható a biztonságos adatkezelés és fizetés.

 

  1. A készletek feltöltése

 

Ha készen van a biztonságosan működő webáruház, fel kell tölteni bele azokat a termékeket, amelyek készen állnak a kiszállításra. Határozzuk meg az árakat, ellenőrizzük, hogy minden lépés jól működik-e a vásárlási folyamat során. Olyan állapotra kell hozni a webáruházat és a készleteket, hogy a vásárlóknak már csak kattintania kelljen a ’vásárlás’ gombra, és már vihessék is a termékeket.

 

  1. Az árusítás elkezdése

 

A webáruház felépítésének utolsó lépése már tulajdonképpen maga az eladási folyamat. Ha az első időkben kevésnek találod a webáruházba „betérő” vevőket, akkor annak valószínűleg az lehet az oka, hogy a weboldalt még nem ismerik elegen.

Nem jelenik meg a Google keresőjében, és nem is hirdeted a Google Adwords-ben vagy a Facebookon, vagy egyéb más módon. Ezen a ponton kerülhet be a képbe az online marketing, illetve a legfontosabb eszközei, mint a keresőoptimalizálás (SEO) vagy a tartalommarketing tevékenység.

Ha ezekre a kezdeti időkben nincs elég pénz, akkor is be kell vetni minden lehetséges módszert és eszközt, például  a szóbeszéd erejét, azaz érdemes beszélni az ismerősöknek a webáruházról, terjeszteni a hírét legalább az ő köreikben, hogy elkezdődjön és beinduljon a növekedési folyamat.

Ha úgy érzed, hogy az előbb felsorolt pontok mindegyikére megadtad a választ és ennek mentén el is indulnál, de valami még hiányzik, vagy úgy érzed, hogy elakadtál és nem is leszel képes a folyamatokat egyedül lebonyolítani, akkor keress minket bizalommal.

Segítünk felépíteni a webáruházadat és a teljes online értékesítési folyamatban ott leszünk melletted, hogy sikeresen tudj elindulni ebben a számodra új területen.

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

IWS
KKV IT SPECIALISTA.

AJÁNLATOT KÉREK!