Cikkünk első részében szó volt 2021 legfontosabb trendjeiről, itt a másodikban pedig további részletekbe megyünk bele, hogy ezzel felkészüljünk az idei évre és a távolabbi jövőre is.

A tudás: hatalom, ami egyben érték is, így jól eladható

Jelenleg az IT szektorban a technológiai bevételek nagyobb része a nagyvállalati és kormányzati szektorból származik, a kisebb része pedig a háztartások és a kisebb vállalkozások és az otthonról zajló munkavégzés hozzájárulása a nagy egészhez.

Ugyanakkor az látszik, hogy minél inkább összekeveredik a munka és a magánélet, annál nehezebb a vállalati és fogyasztói kiadásokat kategorikusan szétválasztani. Hagyományosan ötfelé szokták szétválogatni az informatikai piacot. A hardver, a szoftver és a szolgáltatások valamivel több, mint a felét teszik ki az egésznek, a távközlési szolgáltatások nagyjából a negyedét, a maradék rész pedig azokra a feltörekvő technológiákra jut, amelyek nem illeszthetőek bele az előbb felsorolt kategóriák egyikébe sem.

Bár az előrejelzések szerint már 2021-ben visszatérünk a stabil növekedéshez, a környezet bizonytalansága úgy tűnik, hogy megmarad. A bizonytalanság furcsamód hathat a növekedésre pozitívan, illetve negatívan is. A digitalizáció fejlődése mindenképp folytatódik, hiszen jelentőségét a járvány okozta különleges helyzetek is bebizonyították. Ugyanakkor a nehéz időszak emléke még sokáig ott fog élni a felelős döntési helyzetben lévő emberekben is, és nem tudni, hány céget és magánszemélyt ösztönöz ez fokozott takarékosságra, ami biztosan hátráltatja a fejlődést. A megfelelő szakértelem hiánya sem segíti a folyamatok előre haladását, de ez sajnos nem az idei év újdonsága, hiszen a probléma a járványt megelőző időszakban is jelen volt az informatikai szektorban, egyáltalán nem újkeletű dolog.

A 2020-as év sok mindent megváltoztatott és sokakat a folyamatok újragondolására késztetett, egyvalami nem változott. A vállalkozások üzleti sikereiben a technológia kulcsszerepet játszik. A korábbiakhoz képest a jelentősége még erősödött is, hiszen a járványhelyzet okozta kihívásokra csak azok a vállalkozások tudtak megfelelően reagálni, amelyek képesek voltak a lehető leggyorsabban átállni a távmunkára, ezzel együtt növelni tudták rugalmasságukat és IT-struktúrájuk ellenállóképességét.

Nem meglepő tehát, hogy azok a szakemberek, akik naprakészen fejlesztenek és felkészülten kezdik az idei évet is, optimistán ítélik meg saját szakmai kilátásaikat. Tisztában vannak vele, hogy cégük és ügyfeleik sikere is jelentős részben az ő munkájukon múlik. Pozitív szemléletüket megerősíti, hogy bár a járványhelyzet miatt számos munkahely veszélybe került vagy akár meg is szűnt, a technológia szerepének növekedése miatt az informatikai szakértelem nagyon is keresett maradt a munkaerőpiacon.

Az informatikai ágazat fejlődésének kulcskérdései

A nagy kérdés az informatikai szektorban is pénzügyi természetű. A járvány sokk-élményként hatott a beruházásokra, a cégek nagy része kénytelen volt teljesen átdolgozni a költési terveit. Egyszerre több fajta kihívásra kellett választ találniuk. A vállalatok és szervezetek jelentős hányada elsősorban a távmunka feltételeinek kialakítására költött pénzt, valamivel kevesebb, mint a felük a kiberbiztonság megerősítésére is áldozott valamennyit. Az előttünk álló év egyik fontos feladata az, hogy a vállalkozások összecsiszolják és a hosszabb távú beruházási tervekkel harmonizálják ezeket az ad hoc döntéseken alapuló beruházásokat.

A témában járatos szakemberek szerint a vállalati informatikai keretrendszereknek négy alappillére kell legyen. Az infrastruktúra, a szoftverfejlesztés, a kiberbiztonság és az adat.

Ami a 2021-es kilátásokat illeti, az infrastrukturális fejlesztések fókuszában a rugalmas ellenállóképesség fokozása áll. Az IT rendszerek súlypontja átkerül felhő alapú rendszerekbe, amely helyzet még komolyabb követelményeket támaszt a hálózati teljesítménnyel szemben. A látványos és nagy lépésekkel haladó infrastruktúra fejlesztés azonban még elmaradni látszik, mert válságból kilábaló vállalkozások számára a fejlett technológiák alkalmazása helyett egyelőre még fontosabb a stabil működés biztosítása.

A szoftverfejlesztésben továbbra is hangsúlyos elem marad a vásárlói tapasztalat javítása. A mobiltelefonokra fejlesztett applikációk jelentősége tovább nő.

A legösszetettebb feladatok elé a négy pillér közül a kiberbiztonság állítja a vállalkozásokat, ugyanis magában foglalja a kiterjesztett védelmi beruházásokat, a kibertámadásokat megelőzni hivatott, proaktivitást támogató újszerű megközelítéseket, valamint azokat a köztes folyamatokat is, amelyek biztonságosabbá teszik a működést.

Végül az adatok területén a hangsúly az átfogó menedzsment és házirend kialakításán van. Az adatbázisok kezelése 2021-ben is meghatározó téma marad, ahogy a cégek a táblázatokról és más, hasonló egyszerűbb adatkezelési formákról magasabb szintre lépnek tovább. Az adatvizualizációs és a prediktív elemzés erőteljes adatigényeit nem lehet átfogó adatkezelési stratégia nélkül kielégíteni. Nagy lehetőség rejlik az olyan élvonalbeli technológiákban is, mint például a blokklánc, de az alkalmazásukkal járó bonyodalmak miatt egyelőre még aligha beszélhetünk elterjedt módszerekről.

Amit mindezek ismeretében kijelenthetünk, hogy némi óvatos derűlátásra mindenképpen okunk lehet. Ha nem is a korábban remélt ütemben, de a koronavírus járvánnyal összefüggő válságból kilábaló világgazdaság lassanként vissza fog térni a normál kerékvágásba, persze némely esetben maradandó változásokat előidézve.

A járvány a maga módján segítséget adott a számunkra. Feltárultak a gyenge pontok, és a veszélyhelyzet rámutatott azokra a fejlesztési irányokra, amelyek ellenállóbbá és hatékonyabbá tehetik a szervezeteket, ezek pedig kijelölik azt az irányt, amerre érdemes továbbhaladni.

2021 címszavakban

5G

A távközlési hálózatok következő generációja új szintre emeli a mobilplatformokban rejlő lehetőségeket, de ehhez megfelelő alkalmazások is kellenek. Ezek ma még hiányoznak, de új irányt jelölnek ki a fejlődés szempontjából akár évekre.

Távmunka

A koronavírus járvány gyors alkalmazkodásra késztette a vállalkozásokat, és a legtöbb helyen sikerrel meg is oldották ezt a feladatot. Jelenleg még nem tudjuk, hogy miként fogják kezelni a vezetők és a beosztottak a járványhelyzetben már bevált működési modellt akkor, ha a pandémia okozta kényszer elmúlik.

Kiterjesztett valóság

Ez a gyűjtőfogalom, ami a virtuális valóságot (virtual reality, VR) és kiegészített valóságot (augmented reality, AR) egyaránt magában foglalja a jelenben még nem mondható igazán elterjedtnek, de a felhasználói elfogadottsága folyamatosan nő, és már idén is megérhetjük, hogy a technológia fejlődésével kiléphet a réspiacot lefedő kategóriából.

Robotizáció

Az új technológiák (gépi tanulás, természetes nyelvek feldolgozása) integrációjával a robotizáció egyre fontosabb összetevőjévé válik az automatizálási törekvéseknek. Azok az újfajta szoftvereszközök pedig, amelyek a fejlesztésekben minimálisra csökkentik vagy teljesen fölöslegessé teszik a programozói munkát, új kreatív erőket vonnak be a szoftverek előállításába, és felgyorsítják a fejlesztést.

Pszichológiai manipulálás

Régóta tudjuk, hogy kiberbiztonsági szempontból az ember és az emberi tényező a leggyengébb láncszem a rendszerben. A jövőben valószínűleg még több olyan kibertámadásra számíthatunk, amelyekben az online térben elkövetett visszaélésekre specializálódott bűnözők magánszemélyek vagy céges alkalmazottak gyanútlanságát kihasználva szereznek meg fontos hitelesítő adatokat, és törnek be a megszerzett információk segítségével jól védettnek hitt rendszerekbe is.

Fenntarthatóság

A zöld információtechnológia (Green IT) koncepciójának jegyében a technológiai cégeknél is egyre inkább előtérbe kerül majd a környezettudatosság, mint szempont, és ezáltal kiemelt prioritássá válik a termékek és a teljes működés ökológiai lábnyomának csökkentése.

És hogy mit mondunk mi? Azt, hogy nincs más hátra, mint előre.

Kérjen időpontot az Instant Web Solution ügyfélszolgálatától személyes megbeszélésre, ha szeretné modernizálni és stabilizálni vállalkozása informatikai hátterét!

Havidíjas rendszergazda szolgáltatásunk keretében nem csak a felmerülő informatikai problémákat oldjuk meg, hanem szakértelmünk segítségével meggátoljuk azok kialakulását is. Nagy hangsúlyt fektetünk a gyorsaságra és a megbízhatóságra, továbbá arra, hogy mindig az adott cég igényeinek leginkább megfelelő informatikai rendszerben gondolkodjunk.

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

IWS
KKV IT SPECIALISTA.

AJÁNLATOT KÉREK!