Nagyjából egy évvel ezelőtt a különleges és viszonylag hirtelen jött helyzet különleges megoldásokat is kívánt mindannyiunktól. Az országban nagyon sok munkáltató és munkavállaló kényszerült rá pár napon belül, hogy a távmunka legyen az egyetlen megoldás a számukra a munkavégzéshez az elkövetkezendő hetekre, illetve a későbbiekben akár hónapokra is.

A távmunkavégzés sok munkavállaló álma volt korábban, de ne gondoljuk azt, hogy mindenkinek való ez az életmód. Nem elég ugyanis késő délelőtt felkelve az ágyból, a kanapén elnyúlva, pizsamában nekivágni a munkanapjainknak, mert ez egyáltalán nem jó megoldás.

A kevésbé fegyelmezett és az idő beosztásában sem jeleskedő embereknek nem volt könnyű megszokni, hogy egy ilyen helyzetben sokszor teljesen maguknak kellett beosztani a munkát, a feladatokat és az ezekre szánt időt is.

A távmunkával kapcsolatos aggályok

Nem annyira általánosságban léteznek ezek az aggályok, inkább az egyáltalán nem szokványos távmunka helyzetekben. Azért adódtak ilyenek, mert arra senki sem volt felkészülve a szervezetek és a cégek részéről, hogy egy olyan időszak következik, amikor nagyon sok munkavállaló otthonról kényszerül dolgozni, és időtartamban pedig inkább hónapokról beszélhetünk, nem hetekről.

A távmunkára kényszerített szervezetek és cégek informatikai ügyekkel megbízott munkatársai csak kapkodták a fejüket, mert nap mint nap – a korábbiakhoz képest – rendkívüli esetekkel és szituációkkal szembesültek, és azt vették észre, hogy ezek a helyzetek váltak általánossá, ezzel jelentősen megnövelve a rájuk háruló feladatok mennyiségét.

Ám az üzletnek és a tanulásnak is működnie kellett tovább… A gyors és ezáltal nagy eséllyel előkészítetlen átállás azonban még azoknál a szervezeteknél is komoly biztonsági kockázattal járt, amelyeknek már volt gyakorlata a korábbi időszakokból is a távmunkában. Ráadásul ezek a biztonsági kockázatok – paradox módon – éppen arra jelentik a legnagyobb veszélyt, amiért a vállalatok és a szervezetek egyik napról a másikra átálltak a távmunkára, és ez pedig az üzletmenet folytonossága.

Ezen a helyzeten javítani csak a szituációk tervszerű elemzésével lehet, ezért érdemes azt is pontosan megnézni, hogy milyen új kockázatok jelentek meg a tömeges távmunka bevezetésével. Ezeket elemezve és újra átgondolva a lehetőségeket napról napra javítani kell a biztonság szintjét, egészen odáig, ami már elégséges veszélyszintet jelent a szervezet egészére nézve.

Az informatikai rendszerek helytállása különleges helyzetben

A járvány miatt a magyar kis- és középvállalatok nagyjából 70 százaléka (ez több, mint a kétharmaduk) kénytelen volt átállni az online munkavégzésre, amihez megfelelő informatikai háttérre volt szükségük. A vállalatok mintegy felének ez egyáltalán nem jelentett gondot, ám minden ötödik cégnél komoly fejtörést okozott az új helyzet. Erre egy a témában végzett átfogó felmérés világított rá, megmutatva azt, hogy még sok munka vár a szakemberekre, hogy lehetővé tegyék és segítsék a vállalatok online működését, az informatikai rendszerek kiépítésével, fejlesztésével és karbantartásával.

Az információkezelő technológia alapja a megfelelő és tudatosan felépített informatikai háttér. Ezek megteremtésében tudunk hatékony segítséget nyújtani a hozzánk forduló cégeknek és vállalkozásoknak.

Az előbb már említett felmérésből kiderült, hogy a magyar cégek mintegy ötödénél a járványhelyzet tette egyértelművé, hogy az informatikai rendszer nem elegendő vagy nem elég fejlett. A legtöbb esetben persze megoldották a változtatást kisebb fejlesztésekkel, de fontos megjegyeznünk, hogy az átfogó és tartós megoldáshoz ennél több kell. Rendszerben és hosszú távon érdemes gondolkodni, ha egy vállalat informatikai struktúrájának működése a kérdés.

A legtöbb cégnél korábban nem volt igazán jellemző a távmunka, így a biztonságos távoli munkavégzést garantáló szerverek általában csak kis létszámú munkavállalói elérésre lettek tervezve, olyan esetekre és személyeknek, amikor elengedhetetlen a távolról való elérés. A karanténhelyzet miatt azonban jóval többen kényszerültek rá, hogy otthonról dolgozzanak, ami jelentős kihívás elé állította a cégek informatikai rendszereit. Mivel a legtöbb cégnél korlátozott kapacitások álltak rendelkezésre ahhoz, hogy távolról is használhassák a vállalati rendszereket, így jellemzően kényszermegoldások születtek a munka akadálytalan elvégzésének biztosítására.

Az egyik megoldás az volt, hogy egyszerre csak a munkavállalók egy részét engedték belépni a rendszerükbe. Így nem terhelték le azt, ugyanakkor a hátrány abban mutatkozott meg, hogy az alkalmazottak egy része arra az időre csak olyan munkát tudott végezni, amely online kapcsolat nélkül, a saját otthoni gépén is megoldható volt. A másik megoldás az volt, amikor mindenkit beengedett a szerver – így mindegyik munkavállaló tudott dolgozni, de mivel a rendszert nem ilyen terhelésre tervezték, az akadozott, mindenki lassabban haladt a munkával, jelentősen visszaesett ezáltal a hatékonyság és a termelékenység.

Nagyon demotiváló tud lenni az a tapasztalás, amikor ugyanannyi idő alatt kevesebb munkát tudunk elvégezni, mert sokkal lassabb a rendszer annál, mint amit korábban megszoktunk. Ezért is gondoljuk azt, hogy az átgondolt fejlesztés nem elvesző befektetés, hanem gyorsan megtérülő ráfordítás egy cég életében.

A szükséges fejlesztések iránya és a kommunikáció jelentősége

A kommunikáció megfelelősége kritikus jelentőségű a cégek és az egyének számára is. Kisvállalkozásként a telefon- és internetszolgáltatásokhoz való hozzáférés lehetővé teszi az ügyfelekkel, a beszállítókkal, a kormányzati szervekkel, az alkalmazottakkal, a társvállalkozókkal és bármely más érdekelt féllel való kommunikációt, valamint a webhely és webes marketing jelenlét fenntartását a cég számára.

Az internethez való hozzáférés jóval egyszerűbbé teheti az életet a kisvállalkozások tulajdonosai számára, és számos feladatot felgyorsíthat, mint például a munkavállalók keresése, a beszállítók felkutatása, a marketing tevékenységek elvégzése és a kapcsolatépítés a beszállítókkal és a stratégiai partnerekkel. A vállalati kommunikáció ma már szinte teljes egészében informatikai alapokon nyugszik és mint ilyen egyre nagyobb jelentőséggel bír.

Az elektronikus kommunikáció alapja a megfelelő informatikai és számítástechnikai háttér.

Ma már nem elegendő – és sok esetben nem is működőképes -, ha a vállalkozás számítástechnikai eszközöket vásárol, azokra feltelepíti az elengedhetetlen a szükséges programokat és azokat használja. A rendszerek folyamatos felülvizsgálatára, optimalizálására, karbantartására, sok esetben időnkénti átstrukturálására is szükség van. Ezek mellett nem elhanyagolhatók az olyan jövőbe mutató lehetőségek sem, mint a felhő alapú adattárolás, vagy a felhő alapú vállalatirányítás.

Ezek bevezetésének és működtetésének érdekében minden vállalkozásnak valamilyen szinten rendelkeznie kell informatikai szakemberrel, aki képes a rendszert folyamatosan üzemeltetni, az esetleges hibákat kijavítani, a szükséges frissítéseket elvégezni.

Kérjen időpontot az Instant Web Solution ügyfélszolgálatától személyes megbeszélésre, ha szeretné modernizálni és stabilizálni vállalkozása informatikai hátterét!

Havidíjas rendszergazda szolgáltatásunk keretében nem csak a felmerülő informatikai problémákat oldjuk meg, hanem szakértelmünk segítségével meggátoljuk azok kialakulását is. Nagy hangsúlyt fektetünk a gyorsaságra és a megbízhatóságra, továbbá arra, hogy mindig az adott cég igényeinek leginkább megfelelő informatikai rendszerben gondolkodjunk.

A jövő kilátásai az informatikai szektorban

Úgy tűnik, hogy egyelőre vár irodái megnyitásával az amerikai tech-cégek jelentős része. Annak ellenére sem tervezik irodáik újbóli megnyitását, hogy például a kaliforniai hatóságok enyhítettek a koronavírus miatt korábban bevezetett szigorú intézkedéseken.

Az óriáscégek közül például a Twitter és a Google például azt tervezi, hogy irodáit még akár hónapokig is zárva tartja. Hogy azután mi következik, azt még nem lehet tudni.

Vannak olyan vállalatok is, ahol kevésbé óvatosak, bár fokozatosan, de igyekeznek visszaállni a valódi irodai munkára. Ezeken a helyeken az enyhítés első lépéseként visszatérhet az irodákba a dolgozók negyede. Fokozatosan visszatér az élet, és a tapasztalatokból az látszik, hogy egyre többen akarnak visszatérni a munkába, akár csak ezért is, hogy végre emberek között lehessenek.

A technológiai vállalatok, különösen azok, melyek már tavaly döntöttek arról, hogy legalább 2021 nyaráig távmunkában működnek, jobbára tartják magukat a tervükhöz. Döntésüket saját járványügyi elemzéseikkel, egyéb biztonsági szempontokkal, valamint munkavállalóik preferenciáival magyarázzák.

Az előzetes felmérések azt mutatják, hogy először a kisebb és közepes vállalatok állnak majd vissza a hagyományos munkarendre. A fokozatos váltást az is indokolhatja, hogy egy felmérésben 9000 távmunkást kérdeztek meg, a válaszok szerint pedig mindössze az otthoni munkavégzésre kényszerült alkalmazottak 20%-a szeretne hosszú távon is így dolgozni, a többségük (63%) a vegyes munkarendet preferálná, míg 17% inkább naponta bejárna az irodába. Összességében tehát az látszott, hogy a válaszadók mintegy négyötödének nagyon is fontos egy olyan munkahely, ahová be kell járni és nem az otthonukból ki sem mozdulva kell eltölteni az idejüket.

Irodai munkahely, mint előny

Vannak olyan cégek, amelyek úgy döntöttek, hogy azonnal visszaengedik a hatóságok engedélyezte keret erejéig az alkalmazottaikat az irodába. Arra is számítanak ezzel a lépéssel, hogy ez a későbbiekben akár egyfajta előny is lehet a számukra. Mégpedig az újonnan érkező munkaerő szempontjából. Úgy gondolkodnak, hogy olyan tehetségek fognak náluk állásra pályázni, akiknek már elegük van az otthoni munkából, és szeretnének végre (újra) közösségben dolgozni.

Ez a stratégia nem mond ellent a fentebb idézett kutatásnak sem. A többség vágyik valamiféle közösségi környezetre a munkájában. Az irodáikat megnyitó és normál munkarendben működtető cégek vonzóbb munkahelyek lehetnek ezáltal.

És hogy mit mondunk mi? Azt, hogy nincs egyértelműen meghatározható követendő út. Lehet, hogy ami az egyik cégnél beválik, az egy másiknál hosszú távon nem lesz működőképes. Az otthoni munkavégzés és a kötelezővé tett irodai munka is lehet ilyen. A számunkra leginkább megfelelő megoldás megtalálása sokszor szakembert igénylő feladat.

Kérjen időpontot az Instant Web Solution ügyfélszolgálatától személyes megbeszélésre, ha szeretné modernizálni és stabilizálni vállalkozása informatikai hátterét!

Havidíjas rendszergazda szolgáltatásunk keretében nem csak a felmerülő informatikai problémákat oldjuk meg, hanem szakértelmünk segítségével meggátoljuk azok kialakulását is. Nagy hangsúlyt fektetünk a gyorsaságra és a megbízhatóságra, továbbá arra, hogy mindig az adott cég igényeinek leginkább megfelelő informatikai rendszerben gondolkodjunk.

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

IWS
KKV IT SPECIALISTA.

AJÁNLATOT KÉREK!