Több bejegyzésben szóltunk már a webáruházakról a korábbi években, és az ott leírtakat továbbra is fenntartjuk. Felsoroltuk a webáruház típusokat és össze is hasonlítottuk ezeket. Adtunk ötleteket egy online vállalkozás elindításához, és kielemeztük azt is, hogy hogyan kezdjük el egy webáruház felépítését.

Ebben a bejegyzésben arról lesz szó, hogy a koronavírus járvány és a visszaszorításával összefüggő intézkedések milyen hatást gyakoroltak az online kereskedelemre.

Webáruházak mindenütt

Olyan időszakban vagyunk jelenleg, hogy még azok a vállalkozások is komolyan fontolóra veszik a webáruház elindítását, amelyek eddig hallani sem akartak ilyen megoldásról vagy kezdeményezésről.

A tény, hogy az úgynevezett offline üzletek a karanténszabályok következtében zárva tartanak, a korábbiaknál is nagyobb növekedést idéztek elő az online kereskedelemben, hiszen a termékek nagy része máshogy nem szerezhető be.

2020-ban a belföldi online kiskereskedelmi forgalom 45 százalékos rekord bővülést követően, valamivel több mint 900 milliárd forintos forgalmat bonyolított. Az idei adatokat is figyelembe véve mostanra kijelenthető, hogy a kezdetben csak az extra és az átterelt, tehát valamennyire kényszer hatására történő költések hatására lendületet nyerő online piac tavaly nem csak átmeneti támogatást kapott ezáltal, hanem olyan valós versenyelőnyt, amivel – ha jól gazdálkodik – akár hosszú távon is fenntartható növekedési pályára állhat, ráadásul a fogyasztók millióinak vásárlási szokásait alakítva át.

A pandémia egyértelmű nyertese az e-kereskedelem

A koronavírus következtében hozott korlátozó rendeletek végső soron felgyorsították a digitalizációt, szintlépésre kényszerítették a lakosságot, az addig csak halogatott fejlesztések megvalósítására ösztönözték a kereskedőket, és nem utolsó sorban átformálták a vásárlói szokásokat. Így aztán 2020-ban az online kereskedelem a korábbi évek folyamatos (16-18 százalék közötti) bővülését alapul véve egyszerre több évnyit ugrott előre a fejlődésben.

A lakosság folyamatosan romló jövedelmi helyzetét, az extra költések miatt apadó családi kasszákat és a kiskereskedelem egészére egyébként jellemző gyenge évet is mérlegre téve az online kereskedelmi szektor tavalyi eredményei még inkább kimagaslónak mondhatók.

Miközben a járvány és a vele összefüggésben hozott intézkedések több ágazatra is kedvezőtlen hatást gyakoroltak és ezzel tulajdonképpen végigsöpörtek a gazdaságon, addig az online kiskereskedelmi szegmens forgalmát a kialakult járványügyi helyzet és a kényszer okán változó fogyasztói szokások is növelni tudták.

A 2020-as növekedés hátterében az alábbi folyamatok zajlottak:

  • A boltbezárások, a kijárási korlátozások és tiltások a tavaszi időszakban és az év utolsó hónapjaiban is mesterségesen terelték a vásárlókat az online áruházak felé.
  • A más ágazatokból elbocsátott munkaerő szinte azonnal megjelent az online kiskereskedelmet is kiszolgáló logisztikai és szállítmányozási szektorban, ami egy csapásra megoldotta a területet évek óta sújtó munkaerőhiányt.
  • Átformálódtak a vásárlási szokások, ami szélesebb vásárlói rétegek számára tette komfortossá az internetes rendelést.

A koronavírus e-kereskedelemre gyakorolt pozitív hatása közvetve már 2020 első negyedévében is jelen volt, de aztán a teljes évet figyelembe véve vált igazán meghatározóvá. 2020 tavaszán – a járvány első hullámának idején – a legnagyobb, országosan ismert webáruházak online értékesítésben elért forgalmai a korábbi évek karácsonyi szezonjait idézték.

Meddig tarthat az online kereskedelmi szektor növekedésének lendülete?

2020 júniusában még nem lehetett tudni, hogy meddig tarthat az online szektor lendülete, a forgalmi kiugrást a hirtelen jött boltbezárások, a pánikvásárlások és a digitális oktatás és a home office miatt felmerült igények magyarázzák csupán, vagy ez már egy olyan átrendeződés első megnyilvánulása, amely megmarad hosszabb távon is?

A nyári hónapokban a magyar kormány – sok más európai országhoz hasonlóan – lazított a járványügyi korlátozásokon, közben véget ért az online oktatás és a tanév, az emberek kiszabadulhattak egy kicsit a négy fal közül, és újra kinyithatott a kereskedelmi és vendéglátó egységek többsége. Ezen történések együttesen, és az eddigre csökkenni kezdő extra költések összességében egy lassabb ütemű, de még mindig kiemelkedő dinamikájú bővülést eredményeztek a második és a harmadik negyedévben.

2020 utolsó három hónapját ismét az emelkedő esetszámok, valamint ennek egyenes következményeként a novemberben érkező korlátozások jellemezték. Ez a már második negyedévben is látott folyamatok ismétlődését eredményezte, felülmúlva minden korábbi várakozást az ünnepi szezonra vonatkozóan.

Az online forgalomnövekedés kiemelt területei a ruházat és a gyorsan forgó fogyasztási áruk piaca, de a műszaki és barkács cikkek iránt is jelentősen megnőtt a kereslet. Különösen érdekes jelenség, hogy a növények és az ápolásukkal, tartásukkal és gondozásukkal kapcsolatos mindenféle eszközök és termékek iránti kereslet minden eddiginél nagyobb mértékben indult növekedésnek.

 

Átalakuló rendelési és átvételi módok

A megnövekedett rendelésszám mellett a vírushelyzet a kézbesítési és átvételi szokásokat is átformálta. Ezzel egyidejűleg – a pandémiától nagyrészt függetlenül – a legnagyobb online kereskedők komoly logisztikai fejlesztésbe kezdtek.

Még jobban terjedésnek indultak az érintkezés-mentes átvételt lehetővé tévő, önálló üzemeltetésű csomagautomaták, és voltak olyan cégek is, amelyek az akár aznapi kézbesítést is kínáló, saját szervezésű házhoz szállítási szolgáltatást fejlesztették.

A rendelés kézbesítési szegmens igazi nyertesének 2020-ban a futárszolgálatok tekinthetők, mivel a házhoz kért rendelések volumene emelkedett a leginkább.  A csomagpontok és a saját átvételi pontok igénybevétele viszont átmenetileg csökkent is, valószínűleg nagy részben a korlátozásoknak köszönhetően.

A magas csomagszámok ellenére a futárszolgálatok ügyesen helyt álltak. A tavaszi hónapok egyfajta főpróbaként szolgáltak a logisztikai cégek számára, amiből tanulva, a jelentősen bővülő munkaerőnek és a sokkal kiegyensúlyozottabb volumeneknek köszönhetően komolyabb fennakadások nélkül sikerült lekövetniük a csomag- és tranzakciószám az év második szakaszában bekövetkező bővülését.

Még mindig nem késtél le semmiről, ha webáruház nyitásban gondolkodsz!

Ha már biztos vagy benne, hogy szükséged van egy webáruházra, de még nem tudod, hogy hogyan és kivel valósítsd meg, keress meg minket és gondolkodjunk együtt az online kampányaidról, a webáruházadról és ehhez kapcsolódóan minden olyan eszközről, amit a céged fejlődése érdekében alkalmazhatunk.

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

IWS
KKV IT SPECIALISTA.

AJÁNLATOT KÉREK!