A rendszergazda a céges informatikai rendszerek zavartalan működéséért felel. Ez egy igen fontos és felelősségteljes szerepkör, mert ha hiba csúszik az IT infrastruktúra működésébe, az jelentős fennakadásokat okozhat a rendszerben, akár meg is béníthatja a működést, ami pedig komoly bevételkiesést vonhat maga után.

A felelősség tehát nagy, miközben a feladatok száma és mértéke biztosan meghaladja egyetlen rendszergazda kapacitását. A rendszergazda szolgáltatás kiszervezésével kiküszöbölhetők az egyszemélyes munkavégzésből eredő hibák. Ebben a bejegyzésben felsoroljuk, hogy miért érdemes inkább külsős rendszergazda szolgáltatásait igénybe venni.

 

A rendszergazda tudása

A legáltalánosabb helyzet az, amikor egy cégnél egy belsős rendszergazda lát el különféle működési területeken változatos feladatokat. Ez az egy munkaerő felelhet azért, hogy a teljes IT infrastruktúra zavartalanul működjön. Ideje nagy részét ebben az esetben a „tűzoltás” tölti ki. El kell hárítania a hirtelen fellépő problémákat, ki kell szolgálnia a felmerülő igényeket. Így nem marad azonban kapacitása arra, hogy tervezzen, hogy előre gondolkodjon, hogy proaktívan, újfajta megoldások után nézelődjön, ami esetleg hatékonyabbá tenné a működést.

Ezzel szemben egy külsős rendszergazda és a mögötte álló csapat nagyobb kapacitással rendelkezik, többféle tudást tud összerakni, aminek az eredménye végül egy sokkal modernebb és előnyösebb megoldás lehet.

 

A kapacitás kérdése

Könnyen belátható, hogy az egyszemélyes, belsős rendszergazda szolgáltatás véges kapacitású. A rendszergazda szolgáltatás esetében a csapatmunka hatékonysága és az erőforrások rugalmas kezelése lehetővé teszi, hogy annyi szakember álljon rendelkezésre az adott pillanatban, amennyire éppen szükség van.

Ebben az értelemben tehát az outsourcing (kiszervezés, kihelyezés) segítségével jelentősen lehet faragni a költségekből, hiszen csak az elvégzett munkáért kell fizetni, és ha a helyzet úgy kívánja, hogy több ember dolgozzon egyszerre egy összetettebb feladaton, akkor erre is van lehetőség. A költségek pedig kalkulálhatóak előre.

A rendszergazda elérhetősége és rendelkezésre állása

A vállalkozás felépítése szempontjából mindig fejtörést okozhat, ha egyetlen ember túlságosan fontos szerepet tölt be vagy túl sok feladat összpontosul a kezében, és nélküle nem haladnak a dolgok. Gondoljunk csak bele, más terület, de jó példa: ha van 3 portás egy cégnél, akkor nem okoz különösebb fejtörést, ha kiesik egyikük egy betegség vagy szabadságolás miatt. Ha viszont csak egyetlen egy van, akkor már lehetetlen biztosítani az állandó portaszolgálatot, mert nem marad senki, aki helyettesíti a kieső embert.

A rendszergazda kiesése a munkából még nagyobb kockázattal jár, mint egy portás esetében, ugyanis, ha pont akkor történik valami a rendszerek valamelyikével, amikor ő nem munkára fogható, akkor annak igencsak kellemetlen következményei lehetnek. Pontosan ezért kell arra törekedni, hogy egy rendszergazda minden körülmények között elérhető legyen.

Több embert alkalmazni manapság igen költséges dolog, és nem is biztos, hogy folyamatosan szükség van ekkora kapacitásra. A kiszervezés erre a problémára egyszerű megoldást kínál, hiszen az IT üzemeltetés folytonosságát a külsős rendszergazda cég szerződésben vállalja. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy valaki mindig elérhető lesz, aki probléma esetén segítséget nyújt.

Az átadhatóság és folytonosság kérdése

Az informatikai világában az a szép, hogy vannak sablonok, általános megoldások, mellettük azonban jól megfér az egyediség is. Ettől igazán változatos ez a terület. Hátrány azonban, amikor egy távozó informatikus maga mögött hagyja a scriptjeit, a felépített rendszerét, amin rajta kívül senki más nem képes kiigazodni, még akkor sem, ha megfelelő tudás és tapasztalat birtokában van.

A külsős szolgáltatás igénybevétele esetén ezek a hibák nem fordulhatnak elő. A szakemberek által végzett munka transzparens és dokumentált, pont azért, hogy bármikor át lehessen adni egy kollégának.

 

A felelősségvállalás kérdése

Érdekes szempont az is, hogy az ember mekkora felelősséget vállal az elvégzett munkájáért. Alapvetően azt gondolhatjuk és feltételezhetjük, hogy a munkatársak jó szándékkal, a tudásuk legjavát adva állnak a feladatokhoz, a problémákhoz. De mi van akkor, ha csökken a motiváció a munkatársaknál? Mindannyian láthattunk már hasonló helyzetet, hiszen ki az, aki nem szeretne kevés munkával relatíve sok pénzt keresni?

„A fizetés így is, úgyis megérkezik a számlára minden hónapban, minek megszakadni a munkában” – Gondolhatja az a belsős rendszergazda, aki úgy dönt, hogy nem érdemes megerőltetnie magát, hiszen elégséges lehet egy minimum szinten elvégezni a feladatokat. Más esetekben pedig előfordul, hogy még akkor is hibázhat egy rendszergazda, amikor lelkiismeretesen elvégzi a dolgát, hiszen csak az nem hibázik, aki nem dolgozik.

A fő kérdés ebben az esetben az, hogy a felelősséget ilyenkor ki vállalja? Ki az, aki az esetlegesen keletkező anyagi kárt rendezi? Amennyiben a rendszergazda a kárt szenvedett vállalat alkalmazottja, akkor jellemzően a cégre hárul ez a teher. Ha azonban külsős szolgáltató végzi el a rendszergazda feladatokat, akkor a felelősség ezt a megbízott IT szervezetet terheli mind szakmai, mind pedig anyagi tekintetben.

 

A biztonság kérdése

Olyan kort élünk, amikor az IT biztonság nem csupán egy szempont a sor végén, hanem az egyik legfontosabb. Bármikor beüthet egy zsarolóvírus, egy hekkertámadás, amikor az IT szakembereknek jelen kell lenni és a lehető legrövidebb idő alatt megoldást kell találni.

A kritikus esetek kivédése a rendszeres ellenőrzésekkel, a jelszó biztonság megteremtésével kezdődik. Gyakori azonban, hogy a belsős rendszergazda utóbbi tényezőt háttérbe szorítja, vagy nem veszi elég komolyan. Ennek eredményeképpen nem elég erős jelszavakat használ, esetleg ugyanazt a kombinációt alkalmazza több helyen egyszerre. Ezzel hatalmas rést ejthet a biztonsági pajzson, akkorát, hogy talán még ő maga sem gondol bele a lehetséges károk nagyságrendjébe.

Ezzel szemben a külsős szolgáltatóknál a jelszavak biztonsága minden esetben kiemelt prioritást élvez, mivel felelősséget vállalnak a munkájukért, nem engedhetik meg maguknak, hogy ilyen fatális és egyébként kivédhető hiba miatt csorba essen a hírnevükön.

 

Ismerd meg az Instant Web Solution rendszergazda szolgáltatását!

Ahhoz, hogy vállalkozásod ideje ne az informatikai eszközök üzemeltetésével menjen el, segítséget nyújtunk szakképzett, folyamatos elérhetőséget biztosító üzemeltetői gárdával. Bármilyen informatikai eszközt is használj munkád során, kollégáink örömmel állnak rendelkezésedre, hogy megtalálják a számodra a legmegfelelőbb eszközöket és megoldásokat. Az IWS-nél tudjuk, hogy a felhasználók valójában akkor elégedettek, ha az összes informatikai háttérszolgáltatás problémamentesen működik és nekik minél kevesebbet kell látniuk belőle. Cégünk vállalja Linux, Windows szerverek és hálózati eszközök szakszerű üzemeltetését is.

Keressen minket bizalommal, segítünk!

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

IWS
KKV IT SPECIALISTA.

AJÁNLATOT KÉREK!