A múlt században egy szépen író töltőtoll, egy-egy vaskos iratcsomag és egy írógép számított a vállalat működése szempontjából fontos és kihagyhatatlan eszköznek. Az idők és az alkalmazott módszerek szerencsére változnak. A személyi számítógépek, az internet, majd a céges belső hálózatok kiépülésével egyre több funkciót és eszközt tudhat magáénak a vállalati informatika. Ezek nélkül a modern megoldások nélkül napjainkban már elképzelhetetlen egy cég élete, emiatt megéri erre a területre kiemelt figyelmet fordítani.

Mi a vállalati informatika?

Mindazon eljárások, hardverek és szoftverek összessége, amely a vállalaton belüli számítástechnikai információáramlást, adattárolást és adatfeldolgozást jelenti. A vállalati informatika legfontosabb feladata éppen az, hogy ezeket a különböző „összetevőket” harmonizálja, megfelelő és hatékony együttműködést valósítson meg nemcsak a számítógépek és a szoftverek, hanem az informatikai eszközök és a munkavállalók között.

A cégek egyre nagyobb nyomás alatt vannak, hiszen a konkurencia is ugyanúgy hozzáfér a piacon lévő információkhoz. Emiatt kulcskérdéssé vált a számítástechnikai rendszerek működtetése, eredményorientáltságuk, bővíthetőségük. Ahogy a Big Data, a nagy mennyiségű adatok használata elterjed, még több kapacitás, és még okosabb megoldások szükségesek a vállalatok belső folyamataihoz.
Az integráció, a pontos működtetés, hiba esetén pedig a gyors beavatkozás képessége így felértékelődik, és ez a folyamat a jövőben csak fokozódni fog.

Változások az informatika területén

A számítástechnika, az automatizálás olyan iparágakban és területeken is teret nyert magának, amelyre korábban nem volt példa. Az informatika feladata, hogy az egymással addig nem szorosan összefüggő rendszereket az újabb követelményeknek megfelelően együttműködésre fogja, például adatokat szállítson az olyan területek között, mint a termelés, a logisztika vagy az értékesítés, más szempontból pedig a vevőkkel vagy a hatóságokkal való kapcsolattartásban is segítsen.

Ez kétszeresen is nagy terhet ró a vállalatokra. Először: az eszközök elavulása megköveteli az újabb és újabb beruházásokat, fejlesztéseket. Másodszor: léteznek olyan területek, ahol a naprakészség életbevágó, ilyen például a kiberbiztonság, a kritikus informatikai rendszerek védelme.

Jó hír viszont, hogy a szolgáltatások kiszervezésével a cégek lehetőségei egyszerűsödtek és ki is bővültek egyúttal. Napjainkban már felesleges házon belül kiépíteni azokat a számítástechnikai kapacitásokat, amelyek egy része rendkívül rugalmas módon akár bérbe is vehető.

Az IT szerepe

Egy jól megfogalmazott IT stratégia hibátlanul működő rendszereket jelent, és a mindennapi munka gördülékenyebbé, hatékonyabbá tételét alapozhatja meg. Az informatika ebben az esetben nem csak egy részterülete a vállalat irányításának, hanem az a láthatatlan összetartó erő, amely az egymástól funkcióban távolabb elhelyezkedő területeket szervezi egységbe. Az IT stratégia változtatását a piac, a szabályozók vagy a cégen belüli problémák is kikényszeríthetik, éppen ezért hozzájárulhat a versenyképesség növeléséhez és az üzleti teljesítmény növekedéséhez is.

A vevőkkel való kapcsolattartás, a gyors reagálás lehetőségének informatikai megerősítése is kiemelten fontos, hiszen ma már a fogyasztók számtalan eszközön és helyen érhetik el az adott vállalatot, és például – magyar cégek esetében is – a megrendelések globálisan és szinte megállás nélkül érkezhetnek.

A rendszergazda státusz evolúciója

Egy cég teljes belső rendszerének karbantartása, felügyelete a rendszergazda feladata volt már korábban is. A felhő, a távoli elérés, a homeoffice korszakában továbbra is megtaláljuk az ezzel foglalkozó szakembert, de ma már nincs egyedül. Beszállítók, alvállalkozók szakterülete lett a 21. századi vállalati informatika megszakítások és hibák nélküli menedzselése.

A szélessávú internet és a mindig rendelkezésre álló mobiltelefonos kapcsolat idején felértékelődött az azonnal elérhető ember szerepe is. Ez azonban nem lehetséges teljeskörűen a helyfüggetlen e-mail elérés, fájlszerverek vagy a közös dokumentumok hozzáférését biztosító megoldások nélkül. A levelezés és csoportmunka maga után vonja a biztonság kérdését is, illetve a jogosultságkezeléssel kapcsolatos igényeket. Ez a vállalati kommunikációs és kollaborációt segítő platformok terepe.

A vállalatirányítási rendszerek közé tartoznak az úgynevezett Enterprise Resource Planning (ERP), vagyis vállalati erőforrás-tervező rendszerek. Ezek az adott cég működéséhez feltétlenül szükséges erőforrások (pl. pénzügyi, technikai vagy emberi) tervezésével foglalkoznak. Gondoskodnak az automatizálás zökkenőmentességéről, a koordinálásról és a termeléshez szükséges anyagok beszerzéséről is, valós idejű képet nyújtva az alapvető üzleti tevékenységekről.

Céljuk az üzleti folyamatok elemi eseményeinek feldolgozása és nyomon követése a különböző egységektől. Ugyancsak idetartozik a vállalati folyamatokból származó adatok rögzítése, a vállalati adatbázis kezelése, a vezetői információigények kielégítése, és az optimalizálás. Gyakorlatilag az ERP-k a vállalat valamennyi folyamatát integrálják egyetlen informatikai rendszerbe, és adatokat szolgáltatnak a részletesebb üzleti elemzésekhez is.

A vállalati informatika jövője

Ha időben kicsit távolabbra nézünk, több érdekes, már a jelenben meglévő trend felerősödését várhatjuk.

Ennek egyik legfontosabb része az úgynevezett ’self-caring szemlélet’ kialakítása. Ez azt jelenti, hogy bizonyos informatikai rendszereknek – beszéljünk akár a már említett döntéselőkészítő, vagy az üzleti intelligenciát működtető szoftverekről – könnyen elérhetőnek kell lenniük a cégen belüli laikusok számára is. Így például mára nem lehetetlen, hogy egy Big Data adatsorból való tájékozódást és információ kinyerést egy kereskedelemmel, és nem adattudománnyal foglalkozó kolléga számára is egyszerűen megoldhatóvá tegyük. A szoftverergonómia, a könnyű bevezethetőség, a rendszeres frissítés lehetősége is az alapelvárások közé tartozik. A kiválóan megvalósított vállalati informatikának éppen ezért a legmagasabb szintű elvárásoknak kell megfelelnie.

A költséghatékonyság pedig a jövőben sem mehet a teljesítmény rovására. Csak a kiemelkedő minőség és a maximális odafigyelés teremheti meg a vállalati informatika használatának gyümölcseit.

Szeretnéd biztonságban tudni adataidat, vagy felülvizsgáltatnád IT rendszered? Keress minket bizalommal, segítünk!

Szívesen leszünk támogató és segítő részesei a változásoknak a Te cégedben vagy magáncélra használt rendszereid esetében is. Keresd cégünket bizalommal és találjuk meg együtt a számodra is a legjobb, a leghatékonyabb és a legbiztonságosabb megoldásokat! Várjuk hívásodat!

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

IWS
KKV IT SPECIALISTA.

AJÁNLATOT KÉREK!