A magyarországi online kiskereskedelem – amelyet egyébként a Statisztikai Hivatal úgy tart nyilván, hogy „csomagküldő és internet” üzlettípus – szokatlan teljesítményt produkált tavasszal, a forgalom volumene márciusban, áprilisban és májusban is rendre elmaradt az egy évvel korábbitól. Miközben a kiskereskedelem egésze prímán teljesített, márciusban a bővülés még a 30 százalékot közelítette. Ez azért és meglepő és aggasztó is egyben, mert a sokéves trend eddig az volt, hogy az e-kereskedelem növekedési üzeme messze meghaladta a kiskereskedelmi forgalomét általában.

 

Márciusban volt egyébként a teljes kiskereskedelmi forgalom bővülésének csúcspontja, azóta az éves alapú növekedés lassul, sőt havi alapon már a forgalom visszaesése figyelhető meg.

A szakértők szerint egyre egyértelműbb, hogy az év elején látott masszív fogyasztásbővülést – melyet az olyan állami pénzügyi transzferek, mint a gyerekesek szja-visszatérítése vagy a 13. havi nyugdíj kifizetése hajtottak – felváltotta egy komolyabb visszaigazodás. A háztartások máris reagáltak az emelkedő megélhetési költségekre, elkezdődött a fogyasztás érdemi visszafogása a részükről. A lakosság elkezdett alkalmazkodni a magasabb inflációhoz, és a következő hónapokban a költségvetési szigorítások hatása ezt tovább erősítheti.

 

Stagnálás jöhet az e-kereskedelemben?

2022 szeptemberében, amikor ez a cikk íródott, merész vállalkozás lenne pontos becslést mondani a kiskereskedelmi forgalom, illetve az online kiskereskedelmi forgalom várható alakulását illetően. Az biztos, hogy az első félévben már márciustól jelentős lassulás volt megfigyelhető. Egy évtizede most először fordult elő, hogy az online szegmens részesedése nemhogy nőtt, de valamelyest csökkent a teljes kiskereskedelmi forgalomban. A rövid távú adatokból azonban nehéz megalapozott következtetéseket levonni. Sok az egyedi tényező, a tavalyi adatokban ugyanis benne vannak azok a 2021 eleji hónapok, amikor boltzár-intézkedések voltak érvényben és nagyon sokan emiatt áttértek az online fizetésre.

A pandémia előtti években nagyjából évi 20 százalékos növekedést mutatott az online kiskereskedelem, a járvány ideje alatt ez aztán nagyjából 30-40 százalékra ugrott. Ugyan a növekedés lassult, de az online szegmens részesedése még mindig csak 10-11 százalékos a teljes kiskereskedelmi forgalomból, vagyis bőven van még tér a további növekedésre. A várakozások szerint a további bővülés tehát lehetséges, üteme a járvány előtti szintre állhat vissza. Fontos látni, hogy a növekedést az árak is befolyásolják, márpedig jelenleg magas az infláció, és emiatt olyan növekedési számokat láthatunk, amelyek nem mutatják meg a bővülés valódi mértékét. Tehát az inflációt is figyelembe véve reálisan egyszámjegyű bővülést se nagyon lehet várni, de az sem zárható ki, hogy a növekedés csak az infláció szintjét fogja elérni.

Jelenleg az egész kiskereskedelem lassul, a magas infláció már valóság, ráadásul a lakosság arra készül, hogy emelkednek a rezsidíjak, a KATA adózási forma jelentős módosításával pedig sok kisvállalkozó kényszerül megemelni az árait, hogy a bevétele ne változzon jelentősen. Az ezekkel kapcsolatos várakozások tehát már befolyásolhatják a fogyasztást, az igazi negatív hatások azonban valójában még nem is realizálódtak, ősszel valószínűleg komoly sokkok várhatók még.

 

Kiélezett verseny várható a piaci szereplők között

Az előbbiekben felsorolt tényezőket figyelembevéve alapvető változások várhatóak az e-kereskedelemben. Eddig azok a kereskedők, akik nagyjából kielégítő szolgáltatást nyújtottak és üzletileg is rendben voltak, biztosan képesek voltak boldogulni. Az e-kereskedelmi piac azonban most olyan fázisba ért Magyarországon, hogy minden szereplőnek meg kell harcolni a vevőkért. A sportból vett hasonlattal élve: a győzelemhez már nem elég kimenni a pályára. A tartós üzleti sikerhez jól átgondolt stratégiára és tervezésre van szükség.

A következő években sokkal élesebb verseny lesz az e-kereskedelemben, és ennek a versenynek lesznek nyertesei és vesztesei. Az élesebb versenyből a nagyobb szereplők jöhetnek ki jobban, ők várhatóan még tovább fognak erősödni. Azonban egy jól működő kisvállalkozásnak is megugorhatóak lehetnek a fokozódó elvárások. Az élesedő verseny a közepes szereplőknek pedig adhat egy erőteljes lökést, ők megpróbálhatnak előre menekülni, vásárlókat szerezni a kisebb szereplőktől, és egyúttal felnőni a nagyokhoz. A legnagyobb eredmény a magyarországi vállalkozásoktól a külpiacok meghódítása lenne, vagyis, ha fel tudna nőni olyan több olyan e-kereskedő, aki a szomszédos országokban is meg tudja vetni a lábát.

Új kihívások előtt állnak a webáruházak

Nincs univerzálisan alkalmazható jó válasz arra a kérdésre, hogy a vállalkozásoknak melyik területre érdemes koncentrálniuk, mit érdemes házon belül megoldani, és mi az, amit ki lehet és ki is kell szervezni. A válasz attól függ, hogy az adott cég hogyan akar érvényesülni a folyamatosan változó piacon. Az biztos, hogy – amíg a nagyvállalatok képesek rá – egy kisebb vállalkozás nem tud hatékonyan mindent maga megcsinálni. A jó logisztika megszervezése talán a legnehezebb feladat, ugyanakkor ennek kiszervezése viszonylag könnyen megoldható, hiszen van sok ezzel foglalkozó vállalkozás, amelyek közül lehet válogatni. Fontos, hogy olyan szerződéseket kell kötni, amelyek folyamatosan garantálják a szolgáltatás megfelelő minőségét, különben a vevők nem lesznek elégedettek és nem térnek vissza. A fokozódó versenyben a saját márka, a ’brand’ szerepe felértékelődik, illetve ugyanígy az online marketing szerepe is.

A következő években valószínűleg az lesz a fő kérdés, mely vállalkozások azok, amelyek termékválasztékban, logisztikában (vagyis a megvásárolt termékek kiszállításában) és marketingben is jobbat tudnak nyújtani, mint a konkurencia.

Egy webáruházat működtető vállalkozásnál most a működés minden területét át kell tekinteni és optimalizálni kell. Magyarországon az árazás mindig kiemelten fontos szempont volt, ezt jól mutatja az árösszehasonlító oldalak sikeressége is. A változó és néha kiszámíthatatlannak látszó gazdasági környezetben az ár meghatározásának szerepe még tovább nőhet, ezzel együtt érdemes lehet olyan egyedi termékekben vagy szolgáltatás-rendszerben gondolkodni, amely nem hasonlítható össze semmilyen más termékkel, de mégis van rá fizetőképes kereslet.

 

A vásárlók egyre tudatosabbak és odafigyelnek a részletekre

A logisztika különösen fontos egy webáruház működtetésénél. Sok szó esik a minél gyorsabb kiszállítás fontosságáról, megnőtt a jelentősége annak, hogy a vevő lehetőleg még aznap, de akár órákon belül megkapja az árut. A gyorsaság elsősorban leginkább az FMCG-termékek (Fast-Moving Consumer Goods, azaz gyorsan forgó fogyasztási cikkek) esetében lehet kiemelkedő szempont. Általánosságban pedig még fontosabb a megbízhatóság, a számon kérhetőség, hogy a kereskedő betartsa, amit ígér.

A vevők nem feltétlenül nézik rossz szemmel, ha valamennyit várniuk kell a megrendelt árucikkre, amíg betartható az, hogy akkor és úgy kapják meg, ahogy a kereskedő előre jelezte a számukra. Mára már alapelvárás a vevők részéről, hogy ne nekik kelljen a kiszállításhoz igazodni, a megrendelt termék pontosan érkezzen akár házhoz, akár a megjelölt csomagautomatába.

Az elmúlt években a logisztika terén nagyon jelentős fejlődés zajlott le, egyrészt a gyorsaságban, másrészt az átvételi módok tekintetében, elég csak a több társaság által üzemeltetett, minden valamirevaló csomópontnál elhelyezett csomagautomatákra gondolni.

Mivel az e-kereskedelem bővülése az előrejelzések szerint folyamatosan lassul, egyre kevesebb lesz az új vevő. Ez azt is jelentheti, hogy minden aktív vevőnek lesz már tapasztalata korábbról az online vásárlásról. A jövőben így biztosan nem lesz jó opció a vásárlói igények és elégedettségük figyelmen kívül hagyása vagy másodrendű szempontként kezelése arra számítva, hogy úgyis jön majd másik vásárló, mert egyáltalán nem biztos, hogy jönni fog.

 

Mi tehát a megoldás, ha stabil e-kereskedelmi platformot szeretne üzemeltetni?

Ha már biztos benne, hogy szüksége van egy webáruházra, de még nem tudja, hogy hogyan és kivel valósítsa meg, keressen meg minket és gondolkodjunk együtt az online kampányairól, a webáruházáról és ehhez kapcsolódóan minden olyan eszközről, amit a cége fejlődése érdekében alkalmazhatunk.

Ha már van webáruháza, de úgy érzi, hogy a jövőben tökéletesítésre szorul vagy fejlődnie kell az új kihívásoknak megfelelően, akkor is forduljon hozzánk bizalommal. Az IWS segíteni fog Önnek!

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

IWS
KKV IT SPECIALISTA.

AJÁNLATOT KÉREK!