Fogalommeghatározás
Az online marketing legfőbb célja, hogy a vállalkozást ismertebbé tegye, ezáltal folyamatosan biztosítsa az ügyfeleket és/vagy vásárlókat, amiből a bevételek származnak. Az ügyfelek és a vásárlók elérésének és meggyőzésének online eszközei eltérnek az offline kereskedelemben és szolgáltató szektorban használt megoldásoktól, hiszen egészen más lehetőségek állnak rendelkezésre, valamint sok esetben nehezebb a fogyasztók elérése, elég, ha az interneten áramló információ mennyiségére gondolunk és ezzel összefüggésben arra, hogy a felhasználók mit tudnak és mit akarnak befogadni ebből az áradatból.
Ebben a bejegyzésben azt fogjuk áttekinteni, hogy melyek azok az online marketing eszközök, amelyeket mindenképp javasolt használni, ha cégünket szeretnénk folyamatosan fejleszteni és jövedelmezővé tenni.
- Közösségi marketing, közösségi média
Az utóbbi pár évben teljesen átalakultak a fogyasztói szokások az online felületeken is. Az emberek sok időt töltenek a közösségi oldalakon, ahol hihetetlen mennyiségű adat, információ és ezáltal benyomás ömlik rájuk. Ennek az eredményeként elmondható, hogy a közösségi média az egyik legfontosabb marketing eszköz.
A felhasználók követhetnek céges oldalakat is, ahol bejegyzéseket olvashatnak, képeket és videókat nézhetnek, kommentelhetnek, értékelhetnek, kérdéseket válaszolhatnak meg. A közösségi média használóiként az a feladatunk, hogy a bejegyzések és az azokban közölt tartalmak felkeltsék az érdeklődést és valamilyen reakciót váltsanak ki, ezáltal is segítve azt, hogy az információk minél szélesebb körben elterjedjenek.
- Keresőoptimalizálás (SEO)
A közösségi média felületek széleskörű elterjedésével polarizálódott az internethasználat a közösségi médiára és minden másra, ahol ezek kiegészítik egymást és kisebb-nagyobb átfedésben is vannak. A felhasználók nagy részének a közösségi média jelenti az internethasználatot, de ennek ellenére érdemes foglalkozni a „hagyományos” webbel és azon keresztül elérhető felhasználókkal. Ebben lehet segítségünkre a keresőoptimalizálás, amely egy folyamatosan változó online marketing eszköz.
A Google és más keresőoldalak algoritmusai folyamatosan változnak, így a keresőoptimalizálás feladata az is, hogy ezeket a változásokat és fejlesztéseket nyomon kövesse és szabályait a lehető legjobb elérések érdekében betartsa és lehetőségeit alkalmazza. Ez azért fontos, mert jelentős forgalom visszaesés adódhat abból, ha a keresőben valamiért hátrébb kerül a weboldalunk.
- Tartalommarketing (blog marketing)
A tartalomgyártásnak akkor van értelme, ha az a weboldalon elhelyezve releváns tartalmakat közöl, annak érdekében, hogy az általunk képviselt témában több ügyfelünk legyen. A szakmai cikkek és bejegyzések segítségével a látogatóink meggyőződhetnek a szakmai képességeinkről és hozzáértésünkről, amely bizalom építő hatású. A jól megírt, minőségi szöveges tartalom pedig vonzza a látogatókat, nem csak a Google keresőoldalon keresztül, hanem más weboldalak hivatkozásai alapján vagy a közösségi oldalakról, ahol megosztják a minőségi tartalmainkat.
- Adatbázis építés és e-mail marketing
Egy látogató megérkezése a weboldalunkra a legtöbb esetben nem jelent automatikus vásárlást vagy megrendelést, ezért fontos kialakítani egy rendszert, amelyben minél több látogató kapcsolati adatait (legtöbbször és elsősorban az e-mail címét) meg tudjuk szerezni.
A marketing eszköz elsődleges célja, hogy a témánk iránt potenciálisan érdeklődő személyekből adatbázist építsünk, illetve a megadott kapcsolaton keresztül a későbbiekben is el tudjuk érni őket.
Az e-mail marketing alatt elsősorban a hírlevél küldést értjük, amely valamilyen erre fejlesztett alkalmazás segítségével valósul meg, egészen jó hatásfokkal automatizálható módon, de fontos tudnunk, hogy ezek folyamatos utánkövetést igényelnek. A hírlevél akkor jó, ha a végeredmény az, hogy a feliratkozók megkapják és elolvassák a hírlevelet, utána pedig valami reakciót sikerül belőlük kiváltani, ami legjobb esetben vásárlás vagy megrendelés. IT tanácsadás
- Linképítés
Egyes álláspontok szerint ennek a marketing eszköznek a korábbiakhoz képest mára csökkent a jelentősége, ennek ellenére úgy látjuk, hogy továbbra is érdemes vele foglalkozni, mert az oldalunkra mutató hivatkozások (ezek kiépítésének folyamatát nevezzük linképítésnek) valódi megkereséseket és vásárlásokat hozhatnak. A linképítés folyamata történhet spontán, „természetes” módon, azaz úgy, hogy jó minőségű, informatív tartalmakat készítünk (írunk) a weboldalunkra, ezen keresztül pedig elérjük azt, hogy más weboldalak hivatkozzanak ránk, hogy szerepeljünk más blogbejegyzésekben vagy fórumok bejegyzéseibe bekerüljön a tartalmunk hivatkozása.
A weboldalunkra mutató linkek nem csak a látogatókat vonzzák, hanem a Google keresője is értékesebbnek ítéli így az oldalt, aminek az lesz az eredménye, hogy előrébb sorolja majd a találati listákban a számunkra fontos kulcsszavakra.
Fontos megjegyeznünk, hogy a fizetős linkeket és az ún. linkfarmokat kerülnünk kell, mert ezeknek a használatát a legtöbb esetben inkább bünteti a Google, azzal, hogy hátrébb kerülünk a találati listákban.
- Webanalitika
Az analitika magyarul elemzés ez esetben a saját weboldalunk elemzését jelenti, melynek fő lényege, hogy megértsük: mi történik a weboldalon. Mérhetjük az esetleges változtatások hatásait és ezek összefüggéseit felismerve és megértve könnyebben tudjuk fejleszteni az oldalunkat.
A webanalitika eszközei közé tartozik például a konverzió mérés és a keresőben a kulcsszavainkra elért eredmények kimutatása és értékeinek elemzése is. Ezekre a legelterjedtebb módszer a Google Analytics használata, amely egy sok funkcióra alkalmazható elemző program.
Ezek azok a marketing eszközök, amelyek ugyan nem nevezhetők teljes joggal ingyenesnek, hiszen a tartalmak megírása időbe telik vagy valakinek fizetünk érte, hogy megírja nekünk és az e-mail küldő rendszer is akkor működhet hatékonyan, ha nem ingyenes verziókat használunk. A webanalitikai eszközök használatának elsajátítása, a rendszerek folyamatos ellenőrzése és beállítása szintén időigényes és nagy odafigyelést igénylő feladatok, amiket ha jó végzünk, összességében elmondható, hogy lényegesen kedvezőbb összegekből szerezhetünk új ügyfeleket, vásárlókat és megrendelőket így, mint a fizetős hirdetésekkel. A legjobb persze az, ha minden eszközt használunk a saját igényeinkre szabva, figyelve a hatásokat és rugalmasan alkalmazkodva azokhoz.
Amennyiben ezt Te is így gondolod, keress meg minket és gondolkodjunk együtt az online kampányaidról, a weboldaladról és minden olyan eszközről, amit a céged fejlődése érdekében alkalmazhatunk a folyamatosan fejlődő technológiák közül, legyen az akár a mesterséges intelligencia vagy más lehetőség.