A közelmúltban egy áruházlánc megjelenített a Facebook oldalán egy húsgolyóval kapcsolatos bejegyzést, amelyhez aztán hozzászólt az a svéd áruházlánc is, ahol az egyik legnépszerűbb termék az éttermük húsgolyója. A legszebb az volt az egészben, hogy a cég marketinges szakemberei meglátták a lehetőséget ebben, úgy, hogy ezzel nem csökkentették az eredeti bejegyzés értékét vagy mondanivalóját, sőt inkább megnövelték az eléréseket.
Ez utóbbi mutatók ráadásul tovább emelkedtek, amikor a bejegyzéshez elkezdtek özönleni a kommentek más cégektől is, mert mindenkinek volt valami észrevétele a témával kapcsolatban, természetesen csupa pozitív felhanggal.
Ezen események kapcsán gondolkodtunk el rajta mi is, hogy milyen szerepe lehet a humornak a marketingben és azon belül is az online marketingben, amely remek terepet biztosít az azonnali reagálásra és az események hatásairól is azonnali visszajelzést kaphatunk a mérhető elérések segítségével.
A humor a meggyőzés egyik legjobb eszköze
Több oka is van ennek, amelyeket az alábbiakban foglalunk össze.
- amikor a közönség nevet egy vicces dolgon, akkor befogadó állapotba kerül,
- a jó humor elsajátítása sokoldalúvá tesz és nyitottabbá teszi a gondolkodást,
- a viccek gyakran sztereotípiákra épülnek, ezért könnyebben megérthetőek, ugyanakkor színesíthetik az emberek nézőpontját és segítenek másként szemlélni a saját helyzetüket a világban és az embertársainkat,
- a humor segíthet megérteni olyan komplex helyzeteket is, amelyek más nézőpontból kifognak rajtunk,
- amíg a vita, az érvelés és a saját álláspont mindenáron való védelme egymás ellen fordítja az embereket, addig a humor összehozza.
A humor fajtái
Az énvédő humor, az a fajta humor, amellyel képesek vagyunk önmagunkon és a mindennapi élethelyzeteink abszurditásán nevetni. Ez egyfajta megküzdési technikaként is felfogható a bennünket érő stresszhatások ellen. Ez a fajta humor oldhatja a szorongásunkat, csökkenti a depressziót és ellenállóbbá tesz minket a negatív környezeti hatásokkal szemben.
A kapcsolatépítő humor a humor azon társas verziója, amikor baráti összejöveteleken mesélnek vicces történeteket egymásnak az emberek és egymást túllicitálva gyártják a szituációs poénokat. Ezek a viccek többnyire nem támadó vagy sértő jellegűek, bár néha belefér egy kis csipkelődés vagy az önirónia használata is. A humor funkciója ebben az esetben a csoporton belül felmerülő esetleges feszültségek oldása és a csoport összetartásának erősítése.
Az önostorozó humor az, amikor az erre hajlamos emberek a poénjaikat végső soron saját rovásukra mondják el és együtt próbálnak nevetni a többiekkel önmaguk kifigurázásán. Ez a humortípus általában alacsony szintű önbecsüléssel és lelki jóléttel, valamint óriási szeretetéhséggel párosul. Ezért sem javasolt a használata a marketingben sem, mert nem közvetít semmilyen pozitív üzenetet.
A környezetünk felé irányuló negatív humortípus az agresszív humor, amelynek elsődleges célpontja a közösség, akinek szól. Ennek a humortípusnak kíméletlen a stílusa, eszköze a metsző szarkazmus, amelybe nem ritkán szexista vagy rasszista elemek is vegyülhetnek. Általában erős manipulációs szándék vezérli és mint ilyen, nem a jó kommunikáció eszköze.
Ebből a felsorolásból is látható, hogy a reklámszövegekben és a céges kommunikáció más formáiban (chaten zajló párbeszéd, hírlevél, Facebook oldal vagy komment stb.) egyáltalán nem mindegy, hogyan és milyen típusú humort használunk és ezáltal milyen üzenetet közvetítünk a követőink vagy az ügyfeleink felé.
A humor használata a közösségi médiában és más online marketing eszközökben
Segíts abban, hogy az olvasó saját magán is tudjon nevetni!
Írhatsz a kezdetben elkövetett „bénázásokról”, az első lépésekről, a bizonytalanságról, a tévedésekről és az elkövetett bakikról, illetve arról, hogy ezek miatt nem kell magát szégyellnie
Hadd nevessen az olvasó rajtad is!
Írhatsz a saját tévedéseidről is, ez nem csak humoros lehet, hanem emberi is egyben. Ráadásul rokonszenvessé is tesz és mindenki közelebb érzi majd magához az üzenetedet így.
Találtál egy jó viccet?
Ne csak kiposztold az oldaladra, hogy csak lógjon a levegőben, hanem kapcsold is össze a témáddal. Írd le úgy a humoros dolgokat, hogy közben elmondod egy bejegyzésben, hogy mit lehet tanulni belőle. Még ennél is jobb, ha átírod a saját célközönségedre vagy a saját témádra. A jónak tűnő mémekkel is megteheted ugyanezt. Nyugodtan írd át a saját célközönséged „nyelvére”, így sokkal ütősebb lesz a végeredmény.
A legfontosabb, hogy tudd: az olvasóid szeretnék jól érezni magukat!
Szívesebben beszélgetnek olyan üzleti partnerrel, akivel együtt is nevethetnek. Inspirálhatja és jókedvre derítheti őket a mosolyod, alkalmazd még abban az esetben is, ha éppen nem látják. Egy vidám hangulatban megírt hírlevél biztosan hatásosabb lesz, mint amit szenvedve hoztál össze. IT üzemeltetés
Humorral és jó hangulattal érdemes elkezdeni kampányolni a termékeddel vagy szolgáltatásoddal kapcsolatban. Ha úgy látod, hogy ebben segítségre, iránymutatásra vagy támogatásra van szükséged, akkor keress minket bizalommal és együtt messzire juthatunk!