A XXI. századi vállalatok is csak félkarú óriások lehetnek megfelelő informatikai háttér nélkül, rugalmasság és hatékonyság tekintetében azonban jelentős különbségeket figyelhetünk meg ezen a téren.

Az évtizedünk vége felé közeledve, hogy néz ki egy jól működő IT szervezet?

Nincsen két egyforma vállalat, és így nincsen két egyforma informatikai megoldás sem. Szükség van-e egy komplett IT-csapatra, vagy a tevékenységek némelyike esetleg kiszervezhető? Központosított struktúrában dolgozzanak a szakemberek vagy decentralizáltan? Teljesen biztonságos-e a felhő alapú rendszer vagy inkább helyben kell megoldani az adatok tárolását? És ez csak néhány a megszámlálhatatlan eldöntendő kérdés közül.

Cikkünkben áttekintjük, milyen érvek szólnak a modern informatikai infrastruktúra különböző lehetőségei mellett és mik azok a szempontok, amelyeket érdemes figyelembe kell venni, amikor tartós megoldásokat keresünk.

IT házon belül vagy házon kívül?

A legfőbb érv a decentralizáció ellen az szokott lenni, hogy megnöveli annak esélyét, hogy az ezt a megoldást választó cég nem biztonságos megoldásokat szerez be, az alkalmazásfejlesztés a vállalati vagy állami szabályozásoknak nem megfelelő módon fog zajlani, és az adatvédelem tekintetében is aggályokat vet fel a megoldás.

Problémát okozhat a központosítás feladását követően a tulajdonviszonyok és az IT felelősségének és hatáskörének világos és egyértelmű meghatározása. Ráadásul pénzügyi szempontból sem feltétlenül jelent jó döntést a decentralizáció, a tapasztalatok azt mutatják, hogy nagyobb költségekkel működtethető a rendszer.

Persze a kérdés javarészt okafogyottá válik az IT kiszervezésével. A kiszervezéstől a szervezetek két dolgot várnak el. Azt gondolják, hogy a számukra gyakran csak terhet jelentő informatikai feladatok nyűgjének ledobásával egyszerre csökkenthetik a költségeket és kaphatnak rugalmasabb IT-megoldásokat.

A kiszervezés további előnye, hogy olyan tudás és képességek birtokába kerül a vállalat, amiket folyamatos fenntartás mellett egyébként nem engedhetne meg magának. A jól kiválasztott IT szolgáltató partner segítségével javulhat a kiberbiztonság szintje és az állandóan naprakész informatikai környezet biztosíthatja az üzletmentet folytonosságát. Hosszabb távon már az a hatás is érezhető, amikor felszabadulnak a belső erőforrások, emiatt a cég a fő tevékenységére fókuszálhat.

Hátrányként azt szokták felemlegetni, hogy a kiszervezés együtt jár az ellenőrzés elvesztésével (vagy legalább is visszaszorulásával), ami nem ritkán azt jelenti, hogy a szolgáltatás elvárt és ténylegesen megvalósult minősége között jelentős eltérés alakul ki. Ezt a helyzetet tovább ronthatja, hogy az informatikai kompetenciák kiszervezése szinte sosincs jó hatással a kommunikáció gördülékenységére, azaz nehézkesebbé válhatnak a folyamatok. Ez főleg akkor érzékelhető, ha a kiszervezés nem a másik irodaházban levő IT-cég választását jelenti, hanem tágabban kell értelmeznünk ezt, és a világ bármelyik szolgáltatója szerepet játszhat a folyamatban. Ebben az esetben könnyen kulturális vagy szabályozásbeli különbségek is adódhatnak, amelyek akadályozhatják a normál működést. Ez pedig hosszabb távon már negatívan befolyásolhatja a vállalati kultúrát is, ami végső soron visszahat, rontva a hatékonyságot és így a nyereségességet is. IT üzemeltetés

Biztonság és rugalmasság

A szervezet fejlődésével és az ezzel együtt járó felhasználói létszám növekedésével óhatatlanul bekövetkezik az a pillanat, amikor az informatikai eszközök és szolgáltatások hatékony védelme már csak központosított felügyelet mellett valósítható meg. Az ezt kiszolgáló csapat gyűjtőhelye a ’security operations center’ (biztonsági műveleti központ), ahonnan a vállalat aktuális biztonsági helyzetét követik figyelemmel. A SOC-ban dolgozók célja, hogy műszaki megoldások és hatékony szabályozás együttesével észleljék, majd kielemezzék a biztonsági incidenseket és reagáljanak azokra, a továbbiakat pedig lehetőleg megelőzzék.

Napjainkban már szinte nagyítóval kell keresni azokat a szervezeteket, ahol az adatok tárolásának és a feladatok elvégzésének legalább egy része nem nyugszik felhőalapokon. A jövő azonban egyértelműen a hibrid megoldások felé mutat. A helyszínen használt informatikát kiegészítő felhőszolgáltatások biztosítják azt a rugalmasságot, amire a legtöbb szervezetnek szüksége van, párosítva azzal a biztonsággal, amit a kritikus adatok házon belül tartása jelent.

A hibrid megoldások legmodernebb változatai képesek együtt élni a vállalkozásokkal, fejlődési görbéjük lekövetésével mindig alkalmazkodva aktuális informatikai igényeikhez. A pár évente bekövetkező rendszermegújítások révén pedig folyamatosan modern technikai környezet áll a szervezetek rendelkezésére.

Agilitás az informatikában

Az infrastruktúra rugalmassága önmagában nem sokat ér, ha az abban dolgozók nem rugalmasan végzik a munkájukat. Az agilitás ezért fontos szerepet tölt be a hatékonyság fokozásában. A jellemzően önszerveződő, heterogén csoportok közötti együttműködés jó alapja lehet az alkalmazkodó tervezésnek és az evolúciós fejlesztésnek, lerövidítheti a piacra lépés idejét (legyen ez akár szoftverfejlesztés, akár egy más termék vagy szolgáltatás bevezetése) és magától értetődővé teszi a rendszerek folyamatos továbbfejlesztését. Gyors és rugalmas reakciókat képes adni a szervezet az agilis módszertanok alkalmazásával.

A kulcs a jó csapatmunkában, az összes résztvevő bevonásában rejlik, a többi pedig jön magától, ahogy mondani szokták. Nem könnyű ugyanis elsőre eltalálni, hogy az adott szervezetnek pontosan milyen keretekre van szüksége.

Ha azonban a feladatokra gyors és nem várt reakciókat adnak a csapatok, akkor az irány jó. Már a fejlesztés közben módosíthatóvá válik az eredeti elképzelés, nem pedig utólag, a projekt legvégén kell a megváltozott körülményekhez igazodni. Ez a rugalmasság javítja a versenyképességet, a szervezet kompetitív környezetben is helyt tud állni.

Számos előnye van annak, ha az agilitás elfogadása a vezetés legfelsőbb szintjéig jut. A stratégiaalkotás nem szűk határok közé szorított folyamat lesz, hanem folyamatos finomhangoláson eshet át. Az alkalmazottaknak lesz bátorsága önálló döntést hozni még a kihívást jelentő projektekben is. A kétértelmű és bizonytalan helyzetek rugalmassággal és gyorsasággal kezelhetővé válnak, illetve a váratlan változások nem nehézségként, hanem az átalakulás lehetőségeként lesznek kezelve. Rendszergazda szolgáltatás

Amennyiben Önnek és cégének is segítségére lehetünk az informatikai feladatokban, keressen minket bizalommal, szakmai tapasztalatunkat a sikeres működés szolgálatába állítjuk.

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

IWS
KKV IT SPECIALISTA.