Korábbi bejegyzéseinkben már volt szó a szerverekről és a felhő alapú rendszerekről is külön-külön, ebben a cikkben pedig azt a témát szeretnénk körül járni minél alaposabban, hogy mi alapján dönthető el: beruházzunk-e egy irodai szerveres hálózatba, vagy inkább bízzuk az adatainkat a rugalmasabb online felhőalapú megoldásokra.
Igazán fontos kérdés ez, hiszen egy működőképes informatikai rendszer elengedhetetlenül szükséges a kollégák mindennapi munkavégzéséhez, ami minden cégvezető elemi érdeke.
Egyensúlyt kell teremteni a céges adatok biztonsága, a rugalmas munkavégzés, valamint a rendelkezésre álló anyagi források között, mert ez az egyensúly garantálja a vállalkozás további fejlődését.
Napjainkban szinte bárki számára elérhető az a technológia, amelynek segítségével akár már a mobiltelefonunkon is tudunk filmeket nézni online. Miért ne volna lehetséges az is, hogy egy cég munkatársai mobil eszközökről hozzáférhetnek a céges adatbázisokhoz? A technológia ilyen irányú fejlődése viszont biztonsági aggályokat vethet fel, hiszen partnereink, ügyfeleink és saját cégünk bizalmas adatait semmiképp nem szeretnénk illetéktelen kezekben tudni.
A felhő alapú rendszerek
A 2010-es évek elején még leginkább a nagyvállalatok alkalmazták a felhő alapú (angolul: cloud computing) szolgáltatásokat, mára azonban reális feltételekkel elérhetővé vált ez a technológia a kisebb cégek számára is. A felhő alapú számítástechnika egy olyan internetes megoldás, amely lehetővé teszi az adatokat megosztását a munkahelyen kívüli, lényegében idegen szerverek között. Az persze kiemelten fontos, hogy mi választhatjuk ki, hogy melyik szolgáltatóban bízunk meg és ezáltal kire bízzuk a cég bizalmas adatait.
A felhő alapú rendszerek előnyei
Ha az egyik ilyen külső szerver valamilyen okból elérhetetlenné válna, az adatok tulajdonosai ettől még továbbra is zavartalanul hozzáférhetnek azokhoz a többi szerver segítségével. A legalapvetőbb különbség a saját szerveres megoldáshoz (legyen az akár munkahelyen vagy távoli szerverközpontban elhelyezett) képest tehát az, hogy az adatok (fizikailag) nem egyetlen helyen vannak tárolva, ezzel tulajdonképpen elkerülhetjük az adatvesztést.
A technológia segítségével lényegében a világ bármely pontjáról bármikor hozzáférhetünk a tárolt adatainkhoz, részt vehetünk a munkafolyamatokban, ami rendkívüli módon növeli a rugalmasságunkat és lehetővé teszi a távmunka végzését akár nyaralás vagy más irodán kívüli elfoglaltság esetén is.
A felhő alapú rendszerek azonban nem pusztán arról szólnak, hogy a céges adatbázisok bárhonnan elérhetőek legyenek. Ha egy vállalkozás nem akar komolyabb kapacitású szerverbe fektetni, akkor a felhőalapú szolgáltató szerverei számos feladatot elvégezhetnek helyette. Gond nélkül működtethető felhőből a céges weboldal és könnyedén ellenőrizhetjük a munkafolyamatokat rajta keresztül, valamint automatikus jelentéseket is készíthetünk ezekről, de akár a pénzügyi adatainkat is elemezheti a rendszer.
A felhő alapú szolgáltatások nagy eséllyel kevesebbe kerülnek, mint egy teljes géppark és hálózat üzemeltetése, ráadásul a folyamatos fejlesztések révén egyre inkább a cégek egyéni igényeire szabhatók is ezek.
A felhő alapú rendszerek hátránya
A felhő alapú rendszernek akkor van értelme, ha rendelkezünk stabil internethozzáféréssel. Ha minden munkafolyamat egy online rendszerre van bízva, akkor az internetkapcsolat megszűnése minden munka leállását is jelentheti, ezért stabil internetkapcsolat nélkül ne is álmodjunk a felhő alapú szolgáltatások használatáról.
A szolgáltatások típusai
A legelterjedtebb az infrastruktúra szolgáltatás (IaaS), amikor tulajdonképpen egy távoli szervert bérlünk az adataink tárolásához, hogy ne helyi erőforrásokat kelljen igénybe venni. Létrehozhatunk azon belül további hálózatokat is, így minden felhasználó hozzáférhet a saját, valamint a közös terület adataihoz. Ilyen lehetőség a Google Drive is.
A másik legjellemzőbb a szoftverszolgáltatás (SaaS), amikor egy szoftvert előfizetéssel használhatunk online úgy, hogy nem kell törődnünk a frissítések telepítésével, mert azt a gyártó elvégzi helyettünk. Jellemző, hogy magát a szoftvert sem kell teljes egészében telepítenünk, helyette elegendő egy kliens a munkaállomásunkon, amin dolgozunk, a tényleges műveletek pedig egy távoli szerveren zajlanak.
További két típus még a platform szolgáltatás (Paas) és a vele rokonságban álló kiszolgáló nélküli rendszer. Mindkettőnek az a lényege, hogy az eredetileg a saját hálózatunkat terhelő feladatokhoz (számítások, elemzések, szimulációk) és az ezekhez szükséges erőforrásokhoz nem csak az infrastruktúrát biztosítják, hanem a szoftvereket is, amiket szinkronba állíthatunk a saját fejlesztéseinkkel és igényeinkkel.
A szerver előnyei
Az évtizedek óta megszokott irodai szerverek továbbra is a legjobb megoldást jelentik azok számára, akik a céges munkafolyamatokat házon belül szeretnék tudni, mert ezt gondolják a legbiztosabbnak és egyben a legbiztonságosabbnak.
Az előnyök ráadásul nem érnek itt véget, hiszen a rendszer minden szempontból a cég egyedi igényei szerint alakítható. Pontosan el lehet rendezni, hogy munkatársak milyen munkafolyamatokban vehetnek részt és milyen adatokhoz lehet hozzáférésük, a cég szervere pedig tökéletesen beállítható azokra a számítási és hálózatkezelési feladatokra, amelyekre egyedi módon szükségük van. Szerver üzemeltetés
A szerver hátrányai
A szerverek létjogosultságát egy cég életében mindig annak költségessége kérdőjelezheti meg. A szerverek, a számítógépek és a hálózati eszközök beszerzése már önmagában is jelentős kiadás, a megfelelő hálózat kiépítéséhez pedig hozzáértő szakember kell, akit hosszú távra, folyamatosan meg kell bízni a rendszer felügyeletével. Ezeken kívül meg kell vásárolni a használandó munkahelyi szoftvereket is, illetve azok használati jogosultságait is időnként meg kell újítani.
Saját szerverbe akkor érdemes befektetni, ha a kialakítás során nem kell, vagy csak kevés kompromisszumot kell kötni az anyagiak miatt. Semmiképp nem javasolt az olcsó megoldások használata, mert ezek miatt vagy nem lesz egyszerűen és jól használható a céges rendszerünk, vagy jellemzően korábban avulhat el, mint egy körültekintően kiválasztott és valószínűleg drágább megoldás, emiatt pedig két-három éven belül újra pénzt kell fektetnünk a rendszerbe. A spórolás miatt az adatok biztonsága is veszélybe kerülhet, mert például, ha nem figyelünk arra, hogy a rendszer megfelelő időközönként biztonsági másolatokat készítsen, akkor egy áramszünet vagy más okból jelentkező technikai hiba miatt akár minden adatunk elveszhet, és ez sokkal nagyobb károkkal is járhat, mint azt elsőre gondolnánk.
Összegzés
Az általános trendek egyre inkább a felhő alapú technológiák még szélesebb körű elterjedése felé tartanak, ez a tendencia viszont a munkahelyi szokások megváltozásával is együtt jár. Egyre kevésbé van szükség arra, hogy minden munkatárs egy helyen tartózkodjon, azért megnő az esélye az otthonról vagy lényegében a bárhonnan való munkának. Ez magában hordozza a praktikumot és a kényelmet is, illetve egy cég szempontjából költségoptimalizálást tesz lehetővé, hiszen nem szükséges irodát fenntartani az alkalmazottak számára, mert távmunkában dolgoznak.
Az online munka miatt több részmunkaidős embert lehet foglalkoztatni, ami ugyancsak növelheti a cég rugalmasságát és anyagilag is kedvezőbb lehet, mint a főállású alkalmazottak. Megváltozhat emiatt a munkába visszatérő anyák munkaerőpiaci helyzete is, hiszen ebben a rendszerben már sokkal jobb eséllyel indulhatnak egy-egy betöltendő pozícióért, ha van lehetőségük otthonról dolgozni.
Nem elhanyagolható hátránya lehet a távmunka rendszernek, hogy komoly energiák befektetését igényli a munkatársak részéről és vezetőség részéről egyaránt, hogy az online munkakapcsolat mellett ezek az emberek tényleg igazi közösséget alkothassanak. Lehet internetes megbeszéléseket tartani, lehet kipipálgatni online a teljesített részfeladatokat a feladatkezelő alkalmazásban, elvégezni a szükséges elemzéseket, de a személyes jelenlét nélküli munka biztos, hogy a csapatmorálra nincs jó hatással. A hatékonyabb működéssel viszont pont az ilyen tevékenységekre lehet több időt nyerni a kollégák számára, és lehetőség szerint sokkal kötetlenebb, fesztelenebb formában lehet csapatépítő eszközökhöz nyúlni. Szerver karbantartás
Dolgozz együtt velünk, ha nyitott vagy az új megoldásokra és szeretnéd a céged növekvő pályára állítani! Várjuk megkeresésedet elérhetőségeinken.