A webáruházak evolúciója

Ha csak a magyarországi webáruház történelmet nézzük, akkor is vissza tudunk nyúlni már majdnem negyedszázados elődökhöz, nemzetközi szinten pedig még korábbi dátumokkal találkozhatunk. A legelső magyar webáruház 1996 végén indult és zenei CD-k értékesítésével foglalkozott. Az éppen csak hogy kibontakozó online értékesítéshez csatlakozott 1998 végén az első könyves webáruház és 1999 végén pedig az első műszaki cikkeket forgalmazó webáruház.

Az azóta eltelt idő alatt jelentősen megváltoztak a fogyasztói szokások, fejlődött a technika mind szoftverek, mind hardverek tekintetében, ugrásszerűen megnőtt az internetet használók köre és komplett iparágak épültek az online vásárlások minél hatékonyabb, minél kedvezőbb árú és minél inkább fogyasztóbarát lebonyolítására és segítésére.

A változások az üzemeltetők és tulajdonosok részéről folyamatos fejlődést és fejlesztést igényelnek, mert a vásárlók megtartása és a vásárlások mennyiségének szinten tartása, illetve jó esetben emelése a további működés feltétele lehet.

Trendek és feladatok a webáruházak részére 2019-ben

Az elmúlt időszakban elegendő volt a negyedik negyedév (Black Friday, karácsony) stratégiával való megtámogatása és máris nyereségesen tudta zárni egy-egy webáruház az adott évet, de a jövőben ez már kevés lesz a boldoguláshoz. Minden webáruház tulajdonost és üzemeltetőt arra bíztatunk, hogy olvassák el a javaslatainkat és igyekezzenek ezekből minél többet megfogadni és átdolgozni a saját üzletükre, hogy a 2019-es évük üzleti szempontból is jól sikerüljön.

4 alapvető fontosságú terület, amely hozzájárulhat az online értékesítés sikeréhez

  1. Többcsatornás értékesítés

A hagyományos és az online áruházak közötti határvonal egyre inkább eltűnőben van. Ezt mutatja az a tendencia is, hogy egyre több offline bolt jelenik meg az online piacon is, illetve az eddig kizárólag virtuálisan működő webáruházak valódi üzleti egységeket nyitnak, ahol „élőben” is meglátogathatjuk őket. Ezenkívül egyre nagyobb teret nyernek maguknak az online piacterek és a közösségi média felületeken (pl. Facebook, Instagram) belüli vásárlási lehetőségek. Ezek a változások nagyban befolyásolják a marketing tevékenységünket is, átfogó stratégiára van szükségünk, ha sikeresen szeretnénk értékesíteni ezen a folyamatosan bővülő piacon.

Életszerű példa, hogy a vásárló előre tájékozódik, megnézi a webshopban, hogy kapható-e a termék a legközelebbi üzletben, bemegy és megnézi, megtapogatja, felpróbálja, de mivel az online felületen kapott egy vásárlás ösztönző kupont, hazamegy és házhoz rendeli a kiválasztott terméket. Ha pedig valamilyen okból vissza kell küldenie, mert hibás vagy nem megfelelő terméket kapott, akkor a fizikai boltba viszi vissza, és onnan hozza el a csere terméket.

A jövő pedig még ennél is komplexebb felkészülést igényel a kereskedők részéről, amiben már nem elég az offline bolt megléte és a webáruházas jelenlét, jól teszi, ha ott van a piactereken is (pl. Amazon, Vatera), illetve a közösségi felületekről már nemcsak forgalmat terel a webáruházba, hanem lehetővé teszi, hogy akár ott, azonnal vásárolhassanak az emberek. (Ennek a lehetőségnek a jelentőségét a felsorolás 3. pontjában külön is részletezzük.)

Mindez a komplex jelenlét kihat a vállalkozás marketing tevékenységére is, mert erre már előre tervezett és átfogó stratégia kell, ráadásul nem feltétlenül külön csatornákra szabottan, hanem szem előtt tartva az összefüggéseket. Új kifejezések ebben az „iparágban”, amiket érdemes megtanulni és a mögötte álló tudást alkalmazni, a ’multi-channel messaging’ (többcsatornás kommunikáció) és a ’conversational commerce’ (társalgó kereskedelem).

  1. Jól szervezett logisztika

Egyre növekednek a felhasználói igények, nehéz megtalálni a megfelelő szakembereket, és a folyamatok is egyre komplexebbé válnak. Ez a trend egyértelműen látszik hazánkban. E-kereskedőként több energiát kell belefektetnünk abba, hogy megtaláljuk a megfelelő partnereket, hiszen nem mindegy, hogy kikkel dolgozunk együtt és milyen megoldásokat választunk.

Népszerű megoldás napjainkban a dropshipping módszer, mely lényegesen megkönnyítheti egy webáruház üzemeltetését. A dropshipping is az áruk eladását jelenti, de olyan módon, hogy a megvásárolt termék a vásárlóhoz nem egy viszonteladón keresztül, hanem közvetlenül a nagykereskedőtől kerül kiszállításra.

Az is látható, hogy évről évre növekszik a visszaküldött csomagok száma. Ez egy olyan probléma, amit kezelni kell, és amelyik cég ebben költséghatékony, egyszerű és vásárlóbarát megoldásokat tud találni, az egyértelmű előnyhöz juthat a piacon másokkal szemben.

  1. Közösségi média

A Facebook továbbra is megkerülhetetlen azon vállalkozások számára, akik az online térben szeretnének marketing tevékenységet folytatni, azonban az elérések fokozatos csökkenése, illetve a fizetős tartalomelérések arányának növekedése új megoldások felé tereli az üzleti felhasználókat. Ilyen megoldások lehetnek például a nyitott vagy zárt csoportok, ahol (még) magasabb eléréseket tudunk produkálni, illetve sokkal specifikusabban gyűjthetők a konkrét termékek vagy szolgáltatások után érdeklődő személyek, de a folyamatosan változó algoritmusok és beállítások eredményeként ez sem biztosít 100%-os elérést.

Az Instagramon az elérés jó, a tartalom viszonylag kevés, a reklámzaj jóval alacsonyabb, mint a Facebookon. Évek óta egyre népszerűbb az Instagram és a nagyobb vásárlóerővel rendelkező korosztály is szívesen használja, valamiért mégsem feküdtek rá a magyar vállalkozások komolyabban a specifikusan erre a felületre szánt tartalomgyártásra.

Egy további lehetőségként megemlíthetők azok az influencerek (véleményvezérek), akik saját márkájukat építették fel, és mára ők lettek a kommunikáció leghatékonyabb csatornái az online világban.

Az utóbbi pár évben a közösségi média az egyik legfontosabb tényezővé vált a vásárlási döntésben, hiszen az emberek sokszor a közösségi oldalakon tájékozódnak a kiválasztott termékről vagy szolgáltatásról. Ezért is mondjuk, hogy a webáruházak tulajdonosainak és üzemeltetőinek még több időt és energiát kell fektetnie a jövőben a közösségi média felületeken történő kommunikációba.

A felhasználók által generált tartalom lehet a legújabb trend, melynek segítségével nemcsak autentikus tartalmat tehetünk közzé, de a potenciális vásárlóink meggyőzésére is hatékony módszer lehet, hogy az eladni szándékozott termékünket használat közben mutatják be.

  1. Mesterséges intelligencia

Mára jelen van a gazdaság különböző területein, így az e-kereskedelemben is. A mesterséges intelligencia lényege, hogy algoritmusok használatával mintákat talál és ezek alapján képes adatokat jósolni, a segítségével pedig személyre szabott vásárlási élményt nyújthatunk felhasználóknak.

A webáruház látogatók egyre inkább elvárják, hogy csak olyan tartalmakat lássanak, illetve azokat mutassák meg nekik, amelyek érdeklik is őket, ezért fontos, hogy egy webáruházba be legyenek építve a folyamatosan tanuló algoritmusok.

A mesterséges intelligencia lehetőségei már elérhetőek a webáruház tulajdonosok és üzemeltetők számára. Gondoljunk csak az intelligens ajánló rendszerekre, vagy azokra a látogató megtartó megoldásokra, amelyek pontosan tudják, hogy kinek milyen terméket vagy kedvezményt javasoljanak, ezzel megmentve a vállalkozást az oldalelhagyásoktól.

A jövő megoldásai kiterjesztik a digitális technika adta lehetőségeket a fizikai térbe is. Az ’augmented reality’ (kibővített valóság) segítségével akár ki is tudjuk vetíteni a megvásárolni kívánt termékeket a lakásunkba, megnézve a jövendőbeli helyét, illetve azt, hogy mennyire illik oda, vagy felpróbálhatjuk egy üzletben a ruhákat egy okos tükör segítségével, így nem szükséges a próbafülkéhez sorba állni, levetkőzni és újra felöltözni.

Egy friss hír ebből a szegmensből, hogy hét év fejlesztés után dobta piacra a világ első webáruházra köthető mesterséges intelligencia szoftverét egy magyar startup. A rendszer minden egyes látogatót elemez, és személyre szabottan kommunikál, így emberi beavatkozás nélkül segíti látványos bevételnövekedéshez a webáruházak tulajdonosait.

A rendszer az egyes látogatói szokásokat kielemezve megtanulja, hogy ki, mikor, milyen ajánlatra fogékony a leginkább, és így ösztönzi őket vásárlásra. A webáruházakra köthető mesterséges intelligencia ráadásul mindezt emberi beavatkozás nélkül képes megtenni, így nem csak a multiknak, de a kisebb webshopoknak is segítségére lehet. Webáruház üzemeltetés

Az automatizáció és a mesterséges intelligencia értünk van és nem ellenünk.

Amennyiben ezt Te is így gondolod, keress meg minket és gondolkodjunk együtt az online kampányaidról, a weboldaladról és minden olyan eszközről, amit a céged fejlődése érdekében alkalmazhatunk a folyamatosan fejlődő technológiák közül, legyen az akár a mesterséges intelligencia vagy más lehetőség.

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

IWS
KKV IT SPECIALISTA.