Az e-kereskedelem áfa szabályozásának változásai július 1-jétől

 A webáruházak üzemeltetése nagyon sokrétű feladat, és mint ilyen, olyan kompetenciákat is igényel, amelyek egyáltalán nem rendszergazdai tudást jelentenek. Ennek ellenére ugyanolyan fontos tudnivalók például az adózásra vonatkozó szabályozások, illetve ezek változásai. Erről szól ez a cikk.

Ha Ön webáruházat működtet, platformként (azaz online piactérként) működik, platformok vagy webáruházak számára nyújt szolgáltatásokat, EU-n belüli és/vagy EU-n kívüli cégekkel tart fenn kereskedelmi kapcsolatot, EU-n belüli és/vagy EU-n kívüli vásárlók részére értékesít terméket, nyújt szolgáltatást akkor bizony oda kell figyelnie erre a bejegyzésre, mert az e-kereskedelem áfa szabályozásának változásai Önt is érinthetik.

A 2021. július 1-től életbe lépő változások

Az uniós rendelkezés alapján elfogadott és 2021. július 1-én életbe lépő jogszabályváltozás alapvetően a magánszemélyek által használt internetes kereskedelem adózási környezetét helyezi új alapokra. Ez részben az áfatörvény módosítását, részben pedig a most hatályba lépő uniós rendeletek alkalmazását jelenti.

Az nem újdonság, hogy a Magyarországon bejegyzett online kereskedőket is érinti az a 2021. január 1-től hatályba lépett szabály. Ez alapján minden egyes számlát (még a nem adóalanyok/magánszemélyek számára kiállított számlát is) regisztrálniuk kell a NAV rendszerében. Ha pedig átlépnek a MOSS-ba, erre a továbbiakban nem lesz szükség.

Fontos megjegyeznünk azonban, hogy az egyablakos rendszerbe való bejelentkezést követően minden ügyletre annak a szabályait kell alkalmazni, kötelezően elektronikus ügyintézéssel. Az e-kereskedelem áfa szabályozása tehát nem mondható egyszerűnek. Az új rendszer átvétele felkészülést igényel az online kereskedőktől, akik április 1-jétől regisztrálhatnak. Aki pedig nem felel meg az előírásoknak, azokat az adóhatóság törölheti a rendszerből. Weboldal karbantartás

A 2021. július 1-jétől működő OSS/IOSS-rendszer, vagyis a One Stop Shop/import One Stop Shop – Egyablakos Rendszer

A rendszer olyan adózóknak kínál egyszerű és hatékony elektronikus ügyintézési lehetőséget a Közösség más tagállamában esedékes hozzáadottérték-adó bevallására és megfizetésére, akik nem áfaalany fogyasztóknak, vagyis magánszemélyeknek az Európai Közösség más tagállamaiba nyújtanak szolgáltatásokat, illetve nem adóalany vevőknek, vagy a közösségi termékbeszerzés tekintetében adófizetésre nem kötelezett adóalany vevőknek értékesítenek, Közösségen belüli távértékesítés vagy import távértékesítés keretében. Az OSS/IOSS-rendszer alkalmazása választható, nem kötelező.

Adófizetés a vevő országában

A határon átnyúló, magánszemélyek részére történő értékesítésnél az áfát a vevő helye szerinti tagállamban, az ott érvényes adókulccsal kell megfizetni. Eddig ez csak egy bizonyos összeghatár (például évi 100 ezer eurós forgalom) felett volt kötelező. A jövőben ez a határ mindössze 10 ezer euróra (3,6 millió forintra) csökken majd.

Változások az online piactereken is

A távkereskedelemben az elektronikus felületeket (ilyenek a kereskedési platformok vagy a piacterek) üzemeltető vállalkozásokat a jövőben az áfa szempontjából a rajtuk keresztül értékesített áruk szállítójának kell tekinteni. Ennek megfelelően nekik kell beszedniük és megfizetniük az áfát a tranzakciók után. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy nem az Amazonon, az eBay-en és így tovább regisztrált kereskedő felel majd az adófizetésért, hanem maguk az említett platformok.

Fontos, hogy Ön is legyen tisztában azzal, hogy vállalkozása internetes jelenlétét a jogszabály adófizetésre kötelezhető platformnak tekinti-e vagy sem. A szabályozás ismeretének hiánya nem mentesít a kötelezettség alól!

Az Európai Unión belül történő online értékesítés szabályai

Amikor egy magyar webáruházon keresztül úgy adnak el terméket egy másik tagállami magánszemély vevőnek, hogy a kiszállítást Magyarországról a másik tagállamba az eladó, vagy az eladó megbízásából egy másik szolgáltató végzi új szabályok vonatkoznak az eladóra. Egyrészt változtak az áfafizetés helyére vonatkozó szabályok, másrészt bevezetésre kerül az egyablakos rendszer (One Stop Shop – OSS), amely megkönnyítheti az áfafizetés adminisztrációját.

Eddig azok a vállalkozások, amelyek webáruházon keresztül nem csak belföldön, hanem más tagállamokban is értékesítettek termékeket, két formáját választhatták az adózásnak. Az egyik esetben regisztráltak abban a tagállamban, ahol értékesítettek és az áfát ott fizették meg a helyi áfa-mértékkel. A másik lehetőség pedig az volt, hogy a saját országukban fizetik be az áfát, amíg az éves értékesítéseik összege a másik tagállamban nem ért el egy bizonyos értékhatárt. Ez az értékhatár Magyarország esetében 35 000 eurót jelentett. Más tagállamok esetében 35 000 vagy 100 000 eurót, tagállamoktól függően.

2021 július 1. után a szabályozás szigorúbbá válik, és egységesen 10 000 eurós értékhatár lép életbe az előbb leírt online kereskedők esetében.

Ha a más tagállamokba irányuló értékesítések összértéke uniós szinten meghaladja a 10 000 eurót, akkor a célország szerinti áfamértékkel kell a közösségen belüli távértékesítésekre jutó áfát megfizetni. (A 10 000 eurós értékhatárt az összes tagállamra együttesen kell nézni.) Az Európai Unión belüli távértékesítések mellett bele kell számítani a más tagállami megrendelőknek teljesített, távolról is nyújtható szolgáltatások értékét is. Azaz, ha egy magyar webshop 27 különböző tagállamba értékesít, akkor 27 különböző ország szerinti áfamértéket kell felszámítani és megfizetni, attól függően, hogy melyik országban van a vevő.

Az egyablakos rendszernek köszönhetően a vállalkozásoknak nem kell minden egyes tagállamban regisztrálni és adót fizetni. Ha uniós szinten túllépték a 10 ezer eurós éves értékesítési limitet (vagy az összeghatár alatt a bejelentkezést választják), elég egy tagállamban regisztrálni az OSS-be és abban a tagállamban bevallani az összes tagállami áfát. Ezt követően a tagállamok adóhatóságai az OSS rendszeren keresztül számolják el egymás között a fizetendő adót.

FONTOS, hogy az egyablakos rendszer nem minden webshopos értékesítésre alkalmazható. Csak akkor jó, ha a webshop közösségen belüli távértékesítést folytat. Ha a webshopon keresztül egy másik vállalkozásnak értékesítünk, vagy az áru nem másik tagállamba, hanem EU-n kívüli harmadik országba kerül, akkor az egyablakos rendszeren keresztül történő adófizetés nem alkalmazható megoldás.

Az egyablakos rendszerbe nem kötelező bejelentkezni, ha a más tagállamokba történő értékesítés éves mértéke nem haladja meg a 10 000 eurót. Ilyenkor a termék feladási helye szerinti áfát kell megfizetni. Azaz, ha a szállítás magyarországi raktárból történik, akkor a 27% magyar áfát kell felszámítani. Érdemes ugyanakkor megfontolni ebben az esetben is az egyablakos rendszerbe történő bejelentkezést, mert ez adómegtakarítást jelenthet az adózó vállalkozásnak.

Fontos tudnivaló azonban, hogy ha az egyablakos rendszerbe bejelentkezik a webáruházat üzemeltető vállalkozás, akkor ez a választása az ezt követő második naptári év végéig köti.

Webáruház karbantartás és üzemeltetés

Ha már biztos vagy benne, hogy szükséged van egy webáruházra, de még nem tudod, hogy hogyan és kivel valósítsd meg, keress meg minket és gondolkodjunk együtt az online kampányaidról, a webáruházadról és ehhez kapcsolódóan minden olyan eszközről, amit a céged fejlődése érdekében alkalmazhatunk.

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

IWS
KKV IT SPECIALISTA.