IT ÜZEMELTETÉS, RENDSZERGAZDA SZOLGÁLTATÁS
Miért lassú a számítógépem és mit tehetek ellene?
A számítógép lassúságát okozhatja a túl sok futó program, kevés szabad merevlemez-terület, vírusok, malware vagy elavult hardver. Javításként érdemes eltávolítani a felesleges programokat, takarítani a merevlemezt, rendszeresen frissíteni a rendszert, futtatni vírusirtót, és háttérben futó alkalmazásokat leállítani. Néha az SSD-re való váltás is jelentős gyorsulást hozhat.
Hogyan gyorsíthatom fel a céges gépeket anélkül, hogy új hardvert kellene venni?
Lehetőség van a rendszer optimalizálására például felesleges programok eltávolításával, háttérszolgáltatások csökkentésével, rendszer és vírusirtó frissítésével, valamint a Windows animációk és effektek kikapcsolásával anélkül, hogy hardvert cserélnénk.
Érdemes-e külsős IT-st fogadni vagy saját rendszergazdát alkalmazni?
Külsős IT szolgáltatás előnye, hogy több szakember dolgozik, így folyamatos és gyors segítséget biztosít, még szabadság vagy betegség esetén is. Saját rendszergazda esetén a vállalat jobban ismeri a belső folyamatokat, viszont egy fő hiányzása komoly fennakadást okozhat. Kis- és középvállalkozásoknak gyakran költséghatékonyabb a külsős IT üzemeltetés.
Mennyibe kerül havonta egy külsős IT üzemeltető és mit csinál pontosan?
A havidíjas IT üzemeltetés díja például 5.000 Ft-tól kezdődik alap távsegítségre, komolyabb, helyszíni és rendszeres karbantartás 30.000 Ft felett lehet, attól függően, hogy milyen szolgáltatásokat tartalmaz. Az üzemeltető feladatai közé tartozik a rendszeres karbantartás, hibakezelés, vírusvédelem, adatmentés, hálózat és eszközök felügyelete, support nyújtása, és megelőző rendszergazdai tevékenységek.
Kihez forduljak, ha állandóan összeomlanak a céges gépek?
Ilyen esetben érdemes rendszergazdához vagy IT üzemeltető céghez fordulni, akik diagnosztizálják az összeomlás okát (szoftveres vagy hardveres probléma), és a megfelelő javításokat elvégzik, például rendszer-helyreállítást vagy alkatrész cserét.
Mivel foglalkozik egy rendszergazda és tényleg kell egy kis cégnek is?
A rendszergazda feladata az IT rendszerek üzemeltetése, frissítése, hibaelhárítás, vírusvédelem, adatmentés, felhasználói támogatás és rendszerbiztonság. Kis cégeknek is érdemes rendszergazdát alkalmazni vagy szolgáltatást venni, hogy biztosítsák az IT zavartalan működését és gyors problémamegoldást.
SZERVER ÜZEMELTETÉS, SZERVER KARBANTARTÁS
Mikor érdemes felhőbe költözni és mikor maradni fizikai szervernél?
Felhőbe érdemes költözni, ha fontos a magas rendelkezésre állás, rugalmasság, könnyű skálázhatóság, illetve ha a cég időszakosan változó erőforrásokat használ. Fizikai szerver marad akkor előnyös, ha az adatvédelem és ellenőrzés kiemelten fontos, vagy speciális, nagy teljesítményű hardverre van szükség. A felhő megbízhatóbb, mert több szerver összekapcsolása révén redundanciát biztosít, míg a fizikai szerver esetén hardverhiba esetén nagyobb kockázatot jelent a kiesés.
Mi történik, ha éjszaka leáll a szerver és senki nincs bent?
Ha a szerver éjszaka leáll, akkor a rendszer nem lesz elérhető, ami adatvesztést vagy szolgáltatáskimaradást okozhat. Jelentős probléma esetén a távoli elérés vagy automatikus figyelmeztető rendszerek segíthetnek azonnali beavatkozásban. Szerver leállás esetén rendszergazda vagy üzemeltető értesíthető, vagy a rendszerbeállításoktól függően automatikus újraindítás is történhet.
Hogyan tudom ellenőrizni, hogy rendesen megy-e a szerverem?
A szerver állapotát ellenőrizhetjük speciális eszközökkel és utasításokkal, például hálózati pingeléssel, rendszerüzenetek és logok figyelésével, illetve szerver monitoring szoftverek alkalmazásával, amelyek figyelik a hardver és szoftver állapotát, a hálózati elérhetőséget és a hatékonyságot.
Mennyit kell költeni szerver karbantartásra havonta egy 20 fős cégnél?
Havi karbantartási költség 20 fős cégnél átlagosan a 30.000-50.000 Ft környékén mozoghat, amely tartalmazza a rendszeres helyszíni és távoli karbantartást, szoftverfrissítést, adatmentést és hibakezelést. Árajánlat az igények és a szerver konfigurációja alapján személyre szabottan adható.
Kell-e Windows szerver licenc és mennyibe kerül?
Windows szerver üzemeltetéséhez szükséges licenc, amely ára az adott verziótól és processzormagok számától függően változik. Például a Microsoft Windows Server 2025 Standard licenc ára 16 core csomag esetén félmillió forint körül van, de pontos árak licenccsomagonként eltérőek.
Biztonsági mentés nélkül működtetjük a szervert, mennyire veszélyes ez?
Biztonsági mentés hiányában az adatvesztés súlyos következményekkel járhat, beleértve a pénzügyi károkat, adatvesztést, ügyfélelosztást és működésképtelenséget. Ezért elengedhetetlen a rendszeres, automatizált és több helyre tárolt biztonsági mentés alkalmazása.
WEBOLDAL KARBANTARTÁS, ÜZEMELTETÉS
Feltörték a weboldalam, mit csináljak és hogyan védjem meg legközelebb?
Azonnal kapcsold le vagy tedd karbantartási módba a weboldalt a további károk elkerülésére. Változtasd meg az összes kapcsolódó jelszót (tárhely, FTP, adatbázis, CMS, email). Vizsgáld át a weboldalt és töröld a rosszindulatú kódokat, majd telepíts friss biztonsági bővítményeket, aktiváld a kétfaktoros hitelesítést (2FA) és rendszeresen készíts biztonsági mentéseket.
Mennyibe kerül havonta egy WordPress oldal karbantartása és mit tartalmaz?
A havi díjak csomagtól függően 10-50 ezer forint között mozognak, és tartalmazzák a rendszeres frissítéseket, hibajavításokat, biztonsági mentéseket, tartalomfeltöltést, bővítményfrissítést, valamint tárhellyel kapcsolatos ügyintézést.
Mi történik ha nem frissítem a weboldalam és meddig működik így?
Frissítés hiányában nő a biztonsági kockázat, megnőhet a hibák előfordulása, a weboldal lassulhat vagy akár össze is omolhat. Pontos idő nem adható meg, de hosszabb távon a weboldal működése instabillá válik és esetleg teljesen elérhetetlenné válik.
Lassú a weboldalam és nem tudom miért, hol kell keresni a hibát?
Ellenőrizni kell a tárhely sebességét, a képek méretét és optimalizáltságát, a bővítményeket, a kód minőségét, a szerver válaszidejét, illetve a túl nagy forgalmat vagy hibás kódokat. Gyorsító bővítmények, cache és CDN is segíthet.
Hogyan előzhetem meg hogy a weboldalam hackelését és mit jelent a rendszeres karbantartás?
Megelőzéshez használj erős jelszavakat, tartsd naprakészen a CMS-t, bővítményeket és témákat, alkalmazz tűzfalat és biztonsági bővítményeket, készíts rendszeres biztonsági mentést. A rendszeres karbantartás a weboldal frissítését, biztonsági ellenőrzését, hibajavításokat és adatmentést jelenti.
Elvesznek az adatok ha rossz frissítést csinálok a weboldalon?
Igen, rosszul végzett frissítés okozhat adatvesztést vagy működési hibát, ezért mindig készíts biztonsági mentést a frissítés előtt. Ha mégis adatvesztés történik, a biztonsági mentésekből visszaállítható az oldal előző működő állapota.
CÉGES LEVELEZÉS
Eltűntek a céges emailjeim, hogyan állíthatom vissza őket?
Az első lépésként ellenőrizni kell a törölt levelek mappáját, ahol a legtöbb levél ideiglenesen megmarad. Ha nem található ott, akkor speciális helyreállító mappákból vagy rendszergazda segítségével lehet visszaállítani az e-maileket. Fontos a rendszeres biztonsági mentés is, ami adatvesztés esetén segíthet.
Miért jobb a saját domain-es email mint a Gmail és mennyibe kerül?
A saját domain-es email professzionális megjelenést biztosít, növeli a cég hitelességét és biztonságosabb, mert testreszabott biztonsági beállítások és jogosultságok alkalmazhatók. A költség a szolgáltatótól és funkcióktól függ, de általában havi díjas, és domain regisztrációt is igényel.
Hogyan védhetem meg a céges levelezést adathalász támadásoktól?
Az adathalász támadások elkerüléséhez fontos a felhasználók folyamatos oktatása, erős jelszavak használata, kétfaktoros hitelesítés alkalmazása, valamint fejlett email szűrők és webcím-szűrési technológiák bevezetése.
Véletlenül töröltem egy fontos levelet, vissza tudom-e még hozni?
Igen, a törölt levelek általában visszaállíthatók a Törölt elemek vagy Helyreállítható elemek mappából. Ha véglegesen törölték, rendszergazdai vagy szolgáltatói segítséggel visszaállítható egy ideig, ha biztonsági mentés készült.
Mindenki látja az összes email-t a cégnél, hogyan lehet ezt korlátozni?
A hozzáférési jogosultságokat és e-mail fiókok elérését rendszerszinten kell szabályozni. Mappaszintű jogosultságokat, egyéni mailboxokat, valamint adminisztrációs beállításokat kell alkalmazni a titkos és privát levelezések védelmére.
Mobilról nem tudok csatlakozni a céges emailhez, mi lehet a gond?
A problémák általában szinkronizációs hibából, helytelen beállításokból, internetkapcsolati problémákból vagy erőforrás-korlátozásokból adódnak. A megoldás a fiók újraszinkronizálása, alkalmazás frissítése, jelszó ellenőrzése és hálózati beállítások ellenőrzése.
IT BIZTONSÁG, BIZTONSÁGI MENTÉS
Ransomware vírus támadás ért, vissza tudom-e állítani az adatokat backup nélkül?
Backup nélkül nagyon nehéz vagy lehetetlen teljesen visszaállítani az adatokat ransomware támadás után. Bizonyos zsarolóvírusok visszafejtő eszközökkel kezelhetők, de a legbiztosabb védelem a rendszeres biztonsági mentés.
Milyen gyakran kell mentést csinálni és hova érdemes tárolni biztonságosan?
A mentéseket legalább napi vagy heti rendszerességgel ajánlott készíteni. Tárolásuk történhet helyi offline eszközökön vagy biztonságos, titkosított felhőszolgáltatásokban, ideális a kettős (online + offline) mentési stratégia.
Mi a különbség az online és offline backup között és melyik a biztonságosabb?
Az online backup automatikus, távoli, felhőben tárolt mentést jelent, könnyen hozzáférhető és skálázható. Az offline backup helyi, fizikailag elkülönített tárolást jelöl, ami kevésbé sebezhető kiberbiztonsági támadásokkal szemben. A legbiztonságosabb megoldás a kettő kombinációja.
Töröltünk néhány fontos fájlt múlt héten, még visszaszerezhetők?
Ha a fájlok nincsenek véglegesen törölve és a mentési rendszer működik, akkor általában visszaállíthatók az adatvesztés előtti állapotból. Időben történő visszaállítás kritikus, mert a hosszú tárolási idő alatt felülíródhatnak az adatok.
GDPR miatt hogyan kell kezelni a biztonsági mentéseket és meddig őrizzük?
A GDPR előírja, hogy a személyes adatokat pontosan, biztonságosan kell tárolni, csak a szükséges ideig, majd törölni kell, ha már nincs rájuk szükség. Az adatvédelmi incidenseket jelenteni kell, és biztosítani kell a biztonsági mentések titkosított, jogszerű kezelését.
Mennyibe kerül egy ransomware támadás utáni helyreállítás ha van mentésünk?
Egy magyarországi elemzés szerint a helyreállítás átlagosan több millió forintba kerül, de mentési rendszerrel lényegesen csökkenthetők a költségek és az állásidők.
Feltörték a céges rendszert, honnan tudom meg mit vittek el és mit rontottak el?
Az incidens után a logok és rendszernaplók elemzésével, valamint biztonsági szakértők bevonásával deríthető fel az adatlopás és rendszerkárok mértéke. Fontos a gyors reagálás, bejelentés és az incidens utáni helyreállítási terv végrehajtása.
Miért lassú a számítógépem és mit tehetek ellene?
A számítógép lassúságának oka lehet a túl sok futó program, kevés szabad merevlemez-terület, vírusok, malware, illetve elavult hardver. Javításként ajánlott a felesleges programok eltávolítása, rendszeres takarítás, vírusirtás, háttérben futó alkalmazások csökkentése, illetve szükség esetén SSD-re való váltás.
Hogyan gyorsíthatom fel a céges gépeket anélkül, hogy új hardvert kellene venni?
Hardvercsere nélkül a rendszerek optimalizálhatók a felesleges programok eltávolításával, rendszer és vírusirtó frissítésével, a Windows animációk kikapcsolásával, háttérszolgáltatások minimalizálásával, és gyorsító bővítmények használatával.
Érdemes-e külsős IT-st fogadni vagy saját rendszergazdát alkalmazni?
Külsős IT szolgáltatás folyamatos, változatos szakmai támogatást ad, több szakember révén megbízhatóbb. Saját rendszergazda ismerheti a céget, de hiányzása fennakadást okozhat. Kis- és középvállalkozásoknak költséghatékonyabb lehet a külsős üzemeltetés.
Mennyibe kerül havonta egy külsős IT üzemeltető és mit csinál pontosan?
Alap távsegítség havonta 5.000 Ft-tól, teljes körű üzemeltetés 30.000 Ft felett, a szolgáltatásoktól és a cég méretétől függően. Feladatok: rendszeres karbantartás, hibakezelés, vírusvédelem, support, adatmentés és eszközfelügyelet.
Kihez forduljak, ha állandóan összeomlanak a céges gépek?
Rendszergazdához vagy IT üzemeltető céghez érdemes fordulni, akik diagnosztizálják és javítják a szoftveres vagy hardveres problémákat.
Mivel foglalkozik egy rendszergazda és tényleg kell egy kis cégnek is?
A rendszergazda feladata az IT rendszerek üzemeltetése, frissítés, hibaelhárítás, vírusvédelem, adatmentés és felhasználói támogatás. Kis cégeknek is ajánlott a megbízható IT támogatás biztosítása érdekében.
Mikor érdemes felhőbe költözni és mikor maradni fizikai szervernél?
Felhő előnye a rugalmasság, skálázhatóság, magas rendelkezésre állás; fizikai szerver előny, ha adatvédelem vagy egyedi hardverigény dominál. Felhőben kisebb a hardverhiba okozta kockázat.
Mi történik, ha éjszaka leáll a szerver és senki nincs bent?
Leállás esetén a szolgáltatás elérhetetlen, adatvesztés lehetősége fennáll. Automatikus újraindítás vagy távoli értesítés segíthet a gyors reagálásban.
Hogyan tudom ellenőrizni, hogy rendesen megy-e a szerverem?
Szerver monitoring eszközökkel, logok elemzésével, pingeléssel vagy speciális programokkal lehet a szerver állapotát ellenőrizni.
Mennyit kell költeni szerver karbantartásra havonta egy 20 fős cégnél?
Átlagosan 30-50 ezer forint havonta, tartalmazza a rendszeres karbantartást, szoftverfrissítést, adatmentést és hibakezelést.
Kell-e Windows szerver licenc és mennyibe kerül?
Windows Server licenc szükséges, ára a verzió és magok számától függően több százezer forinttól indulhat.
Biztonsági mentés nélkül működtetjük a szervert, mennyire veszélyes ez?
Veszélyes, adatvesztés kockázata magas; rendszeres, automatizált biztonsági mentés nélkül súlyos működési problémák, anyagi károk keletkezhetnek.
Feltörték a weboldalam, mit csináljak és hogyan védjem meg legközelebb?
Kapcsold le az oldalt, cseréld le a jelszavakat, tisztítsd meg malware-től, telepíts biztonsági bővítményeket, kétfaktoros hitelesítést alkalmazz és készíts rendszeres mentést.
Mennyibe kerül havonta egy WordPress oldal karbantartása és mit tartalmaz?
10-50 ezer forint közötti havidíjért frissítéseket, biztonsági mentéseket, hibajavításokat és ügyfél támogatást biztosítanak.
Miért jobb a saját domain-es email, mint a Gmail?
Professzionálisabb megjelenést, jobb biztonságot és testreszabhatóságot kínál. Árképzése szolgáltatótól függ, jellemzően havidíjas.
Hogyan védekezhetek adathalász támadások ellen?
Használj erős jelszavakat, kétfaktoros hitelesítést, oktasd a felhasználókat, és alkalmazz fejlett szűrőket.
Ransomware vírus támadás esetén visszaállíthatók az adatok backup nélkül?
Backup nélkül a helyreállítás nagyon nehéz vagy lehetetlen. Rendszeres biztonsági mentés elengedhetetlen.
Mennyi időnként érdemes mentést készíteni és hol tárolni?
Napi vagy heti rendszeresség ajánlott, tárolás lehet offline és/vagy titkosított felhőben.
GDPR és biztonsági mentések:
Az adatok tárolása csak a szükséges ideig történhet, biztonságos és törlésre képes módszerekkel, a jogszerű adatkezelés érdekében.