Az elhúzódó pandémia egyik fontos következménye az volt, hogy a lezárások és az ebből következő tömeges otthoni munkavégzés bevezetése után a digitalizáció az élet szinte minden területén előtérbe került és komoly fejlődésnek indult.
Fontos kérdés, hogy hogyan lehet például a bankok működését optimalizálni és egyszerűbbé tenni az online térben úgy, hogy az elvárt biztonsági szinten tudják szolgáltatásaikat nyújtani. A biztonság témakörében felmerülő legfontosabb kérdés: Meg lehet-e oldani az egyre erősödő szakemberhiányt a kibervédelem területén?
Már a járvány kitörése előtt rendelkezésre álltak a pénzügyi és kereskedelmi szektor digitalizációjához szükséges technológiák, de ezek bevezetése szórványos és lassú volt. Ez azért volt így, mert a nagy nemzetközi bankok belső átalakítása annyira erőforrásigényes, hogy ez a mindennapi munkavégzés és üzletfejlesztés mellett korábban könnyen háttérbe szorult. A járványhelyzet azonban változást hozott ebben is. Gyorsan megváltozott a korábbi szemlélet, hiszen a digitális technológiák bevezetése már nem befektetési, hanem üzletfolytonossági kérdéssé lépett elő. Szerver üzemeltetés
Törekvések a digitális kereskedelem irányába
A kereskedelmi folyamatok kényelmetlenül hosszúak és bürokratikusak lehetnek. Elég, ha belegondolunk, hogy hány számla és menetlevél iktatása, ellenőrzése és nyomon követése szükséges ahhoz, hogy megérkezzen hozzánk például egy a Távol-Keleten gyártott számítástechnikai cikk vagy más áru. A folyamat igen komplex és bonyolult, mivel szerepelnek benne állami szervezetek, nagyvállalatok, bankok és ezek belső folyamatai is.
A kereskedelmi digitalizáció egyik fontos alappillére az, hogy az ügyfélkapcsolati eljárásokat át tudjuk terelni elektronikus csatornákra. Ezek a csatornák sok esetben már léteznek és bevezetésre kerültek, így csak a meglévő integrációk elmélyítéséről, illetve optimalizációjáról van szó, nem teljesen új rendszerek felállításáról.
A kereskedelmi rendszerek együttműködésének megvalósításához ugyanakkor elengedhetetlen az aktuális nemzetközi jogi szabályozások harmonizációja, illetve a magasfokú standardizálás. Mivel a papírlapú dokumentációk nagy része egy-egy nemzet állami, illetve kereskedelmi térségek szabályainak hozadéka, ezért még a leginnovatívabb kereskedelmi szereplők is kénytelenek bizonyos szinten papír alapúan működni a jogi megfelelőség érdekében.
Ahhoz, hogy a jövőben 100 %-ban elektronikus csatornákra lehessen átterelni a kereskedelmi ügyintézést, elengedhetetlen feltétel a jogi harmonizáció és standardizálás. A tendenciózusan belföldi szereplőket előnyben részesítő nemzeti kormányok helyett olyan szervezetnek kellene átvennie a kezdeményező szerepet, mint például a WTO (Kereskedelmi Világszervezet), így kevésbé áll fenn annak a veszélye, hogy bizonyos államok gazdasági erejüket kihasználva nemzeti érdekeik mentén alakítsák a nemzetközi szabályozások harmonizációját, illetve a már meglévő folyamataikat emeljék nemzetközileg is standard szintre.
A szakképzett munkaerő hiánya a kibervédelem szempontjából komoly probléma
Jelenleg az egész világon nagyjából hárommillió szakember dolgozik kibervédelmi munkakörökben, azonban ez nagyon kevés. Még körülbelül további négymillió specialistára lenne szükség ahhoz, hogy a különböző rendszerek biztonságosan tudjanak működni. A járványhelyzet még jobban megmutatta a problémát, amit a kibervédelmi szakértők hiánya okoz. A lezárások kezdetétől ugyanis mintegy 60%-os növekedés volt tapasztalható az online támadásokban.
Az Amazon Web Services (AWS) működő megoldást keresett a kibervédelmi szakértők hiányának kezelésére. Azt ugyanis már korábban is észlelték, hogy nem lehetséges olyan ütemben kibervédelmi szakembereket toborozni, amilyen dinamikusan az online üzlet fejlődik. Pontosan megtervezett stratégiára volt tehát szükség annak érdekében, hogy fenntartsák szolgáltatásaik elvárt biztonságát.
A megoldás a kiberbiztonsági ismeretek demokratizálása lett. Olyan autonóm csapatokat hoztak létre, amelyek önállóan képesek döntést hozni a szükséges beavatkozásokról és szervezett tréningek, illetve szakértők segítségével belülről építkeznek. Ezeket a csapatokat egy bizonyos méret elérése után ketté lehet bontani, így a munkatársak megtartása mellett az újonnan érkező kollégáknak könnyebb átadni az addig megszerzett tudást. IT biztonság
A „nagyok” tapasztalataiból tanulni nem szégyen a kis- és középvállalkozások számára sem. Az erőforrások megfelelő menedzseléséhez elengedhetetlenül fontos, hogy vállalati szinten törekedjünk arra, hogy már a fejlesztéseket megelőző tervezési fázisok is kibervédelmi standardok mentén történjenek, illetve ahol csak lehet, titkosítást használjanak.
Fontos szempont emellett, hogy a monoton folyamatokat automatizálni kell. Amennyiben ilyen területeken probléma merülne fel, csak akkor indokolt a szakértő kollégák bevonása. Ezáltal a korlátozottan rendelkezésre álló szakértői erőforrásokat nem rutin feladatokra pazarolják el.
Stratégiai alapon történő munkaerő toborzás
Az informatikai területen is tapasztalható szakképzett munkaerőhiányt klasszikus toborzással már jelenleg sem lehet fenntarthatóan kezelni, ezért megoldás lehet, hogy a szervezet átvilágítása alapján a személyzetileg túltöltött osztályokon dolgozó, megfelelő alapképességekkel rendelkező kollégákat képezzék át.
Az átképzett kollégák mellett ugyanakkor érdemes lehet a kibervédelem területén érthetetlen módon alulreprezentált csoportokra is alapozni a pozíciók betöltésénél, pl. a női munkavállalókra, a pályakezdőkre, illetve a más területekről érkező pályaelhagyókra. Frissen végzett tanulmányok alapján ugyanis mindhárom csoport kevesebb figyelmet kap a megüresedett kibervédelmi pozíciók feltöltésénél.
Fontos, hogy a munkatársak átképzése mellett a megtartásukra is az eddigieknél nagyobb hangsúlyt fektessenek, illetve a kibervédelmi stratégia terjedjen ki a fejlesztési fázisra is, ha valódi, hosszú távú eredményeket szeretnénk elérni. rendszergazda
Kérjen időpontot az Instant Web Solution ügyfélszolgálatától személyes megbeszélésre, ha szeretné modernizálni és stabilizálni vállalkozása informatikai hátterét!
Havidíjas rendszergazda szolgáltatásunk keretében nem csak a felmerülő informatikai problémákat oldjuk meg, hanem szakértelmünk segítségével meggátoljuk azok kialakulását is. Nagy hangsúlyt fektetünk a gyorsaságra és a megbízhatóságra, továbbá arra, hogy mindig az adott cég igényeinek leginkább megfelelő informatikai rendszerben gondolkodjunk.