A rendszergazda feladata röviden összefoglalva a céges informatikai rendszerek zavartalan működésének biztosítása. Ez egy igen fontos és felelősségteljes szerepkör, mert ha nem szakértő személy végzi és emiatt bármilyen hiba csúszik az IT infrastruktúra működésébe, az jelentős fennakadásokat okozhat a rendszerben. Akár meg is béníthatja a működést, ami pedig komoly bevételkiesést is vonhat maga után vagy károkat okozhat a cégnek vagy szervezetnek, amely ezt a helyzetet elszenvedi.

A felelősség tehát óriási, miközben a feladatok száma és mértéke nagy eséllyel meghaladja az egy személyben működő rendszergazda kapacitását. Ami megoldást jelenthet erre a problémára, az a rendszergazda szolgáltatás kiszervezése. Ennek segítségével kiküszöbölhetők az egyszemélyes munkavégzésből eredő hibák. Ebben a bejegyzésben felsoroljuk, hogy miért érdemes inkább külsős rendszergazda szolgáltatásait igénybe venni, mint egy munkatársat a cégen belül erre felkérni.

A rendszergazda tudása

A legáltalánosabb helyzet az, amikor egy cégnél egy belsős rendszergazda lát el különféle működési területeken változatos feladatokat. Ez az egy ember felel azért, hogy a teljes IT infrastruktúra zavartalanul működjön.

Ugye mindannyian érezzük, hogy ez egy magára valamit is adó vállalatnál nem fenntartható állapot?

A rendszergazdai feladatokkal megbízott belsős munkatárs ideje nagy részét ebben az esetben a „tűzoltás” tölti ki. El kell hárítania a hirtelen fellépő informatikai problémákat és közben ki kell szolgálnia a felmerülő igényeket is. Így nagy eséllyel nem marad kapacitása arra, hogy tervezzen, hogy előre gondolkodjon, hogy proaktívan, újfajta megoldások után nézelődjön, amelyek pedig hatékonyabbá tennék a működést. Ezzel szemben egy külsős rendszergazda és a mögötte álló csapat nagyobb kapacitással rendelkezik, többféle és átfogóbb tudást jelent, aminek az eredménye végül egy sokkal modernebb és előnyösebb megoldás lehet.

Áradjon a humánerőforrás, ne csak csordogáljon!

Könnyen belátható, hogy az egyszemélyes, belsős rendszergazda szolgáltatás véges kapacitású és mint ilyen, meglehetősen korlátozottak a lehetőségei. A rendszergazda szolgáltatás kiszervezése esetében a csapatmunka hatékonysága és az erőforrások rugalmas kezelése lehetővé teszi, hogy annyi szakember álljon rendelkezésre egy adott pillanatban, amennyire éppen szükség van.

Ebben az értelemben tehát az outsourcing (kiszervezés, kihelyezés) segítségével jelentősen le lehet faragni a költségekből, hiszen csak az elvégzett munkáért kell fizetni. Ha a helyzet úgy kívánja, hogy több embernek kell dolgoznia egyszerre egy összetettebb feladaton, akkor erre is van lehetőség. A költségek pedig előre kalkulálhatóak a rendszerüzemeltetés, rendszergazda szolgáltatás igénybevételével, hiszen a megrendelő azért fizet, amit ténylegesen elvégeznek.

A rendszergazda elérhetősége és rendelkezésre állása

Egy vállalkozás vagy szervezet felépítése szempontjából mindig fejtörést okozhat, ha egyetlen ember túlságosan fontos szerepet tölt be, vagy túl sok feladat összpontosul egy kézben. Ennek kivétel nélkül mindig az az eredménye, hogy enélkül a szereplő nélkül egyáltalán nem haladnak megfelelően a dolgok.

Más munkaterület, de jó hasonlat a szemléltetéshez a következő. Ha van 3 portás egy cégnél, akkor nem okoz különösebb fejtörést a vezetőségnek, hogy hogyan pótolják a munkaerőt, ha egyikük egy betegség vagy szabadságolás miatt kiesik. Ezzel szemben, ha csak egyetlen egy portás van, akkor már lehetetlenné válik az állandó portaszolgálat biztosítása, mert nem marad senki, aki helyettesíthetné a kieső embert.

Könnyen belátható, hogy a(z egyetlen) rendszergazda kiesése a munkából még nagyobb kockázattal jár, mint egy portás esetében. Ugyanis, ha pont akkor történik valami a rendszerek valamelyikével, amikor ő nem munkára fogható, akkor annak nagyon kellemetlen következményei lehetnek a vállalat működésére nézve. Pontosan ezért kell arra törekedni, hogy egy rendszergazda minden körülmények között elérhető legyen, a teljes rendszergazda szolgáltatás arzenáljával együtt.

A rendszergazda feladatok kiszervezése

Több embert alkalmazni manapság igen költséges dolog, és egyáltalán nem biztos, hogy folyamatosan szükség is van ekkora kapacitásra. A rendszergazdai feladatok kiszervezése erre a problémára egyszerű megoldást kínál, hiszen az IT üzemeltetés folytonosságát a külsős rendszergazda cég szerződésben vállalja. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy valaki mindig elérhető lesz, aki probléma esetén segítséget nyújt.

Információátadás és folytonosság az informatikában

Az informatikai világában az a megszokott, hogy vannak sablonok és általánosnak mondható megoldások, mellettük azonban jól megfér az egyediség is. Ettől igazán változatos ez a terület. Ebből fakad az a hátrány azonban, amikor egy távozó informatikus maga mögött hagyja a scriptjeit, a felépített rendszerét. Ez akkor jelent gondot, ha ebben a rendszerben rajta kívül senki más nem képes kiigazodni, még akkor sem, ha egyébként megfelelő tudás és tapasztalat birtokában van.

A külsős szolgáltatás igénybevétele esetén ezek a hibák nem fordulhatnak elő. A szakemberek által végzett munka transzparens és dokumentált, pont azért, hogy bármikor át lehessen adni egy kollégának vagy akár egy másik rendszergazda szolgáltatónak.

A felelősségvállalás kérdése

Érdekes szempont lehet az is, hogy egy ember mekkora felelősséget vállal az elvégzett munkájáért. Alapvetően azt gondolhatjuk és feltételezhetjük, hogy a munkatársak jó szándékkal, a tudásuk legjavát adva állnak a feladatokhoz, a problémákhoz. De mi van akkor, ha bármilyen okból csökken a motiváció a munkatársaknál? Mindannyian láthattunk már hasonló helyzeteket, hiszen ki az, aki nem szeretne a lehető legkevesebb munkával a lehető legtöbb pénzt keresni?

„A fizetés így is, úgyis megérkezik a számlára minden hónapban, minek szakadnék meg a munkában?” – gondolhatja az a belsős rendszergazda. Ő az, aki úgy dönt, hogy nem érdemes megerőltetnie magát, hiszen elégséges lehet egy minimum szinten elvégezni a feladatokat. Más esetekben az is előfordulhat, hogy még akkor is hibázik egy rendszergazda, amikor lelkiismeretesen elvégzi a dolgát.

A fő kérdés végül mindig az, hogy a felelősséget ilyen esetekben ki fogja vállalni? Ki az, aki az esetlegesen keletkező anyagi kárt rendezi majd? Amennyiben a rendszergazda a kárt szenvedett vállalat alkalmazottja, akkor jellemzően a cégre hárul ez a teher. Ha azonban külsős szolgáltató végzi el a rendszergazda feladatokat, akkor a felelősség ezt a megbízott IT szervezetet terheli mind szakmai, mind pedig anyagi tekintetben.

A kiberbiztonság kérdése

Olyan kort élünk, amikor az IT biztonság nem csupán egy szempont a sor végén, hanem inkább az egyik legfontosabb. Bármikor bejuthat a rendszerbe egy zsarolóvírus, és érkezhet kívülről egy rosszindulatú hekkertámadás is, amikor az IT szakembereknek jelen kell lenni és a lehető legrövidebb idő alatt megoldást kell találni a kialakult helyzetre.

A kritikus esetek sikeres kivédése a rendszeres ellenőrzésekkel, a jelszó biztonság megteremtésével kezdődik. Gyakori azonban, hogy a belsős rendszergazda utóbbi tényezőt háttérbe szorítja, vagy nem veszi elég komolyan. Ennek eredményeképpen nem elég erős jelszavakat használ, esetleg ugyanazt a kombinációt alkalmazza több helyen egyszerre. Ezzel hatalmas rést ejthet a biztonsági pajzson, akkorát, hogy talán még ő maga sem gondol bele a lehetséges károk nagyságrendjébe.

Ezzel szemben a külsős szolgáltatóknál a jelszavak biztonsága minden esetben kiemelt prioritást élvez, mivel felelősséget vállalnak a munkájukért, nem engedhetik meg maguknak, hogy ilyen fatális és egyébként kivédhető hiba miatt csorba essen a hírnevükön.

Ismerd meg az Instant Web Solution IT biztonság, biztonsági mentés szolgáltatásunkat!

Ahhoz, hogy vállalkozásod ideje ne az informatikai eszközök üzemeltetésével menjen el, segítséget nyújtunk cégednek szakképzett, folyamatos elérhetőséget biztosító üzemeltetői gárdával. Bármilyen informatikai eszközt is használj munkád során, kollégáink örömmel állnak rendelkezésedre, hogy megtalálják a számodra a legmegfelelőbb megoldásokat.

Az IWS-nél tudjuk, hogy a felhasználók valójában akkor elégedettek, ha az összes informatikai háttérszolgáltatás problémamentesen működik és nekik minél kevesebbet kell látniuk belőle. Cégünk vállalja Linux, Windows szerverek és hálózati eszközök szakszerű üzemeltetését is. Keress minket bizalommal!

Rendszergazda szolgáltatás – minden amit tudni kell

Munkaidőben 4 órán belül jelentkezünk, hogy egyeztessünk a továbbiakról! Telefon: +36305275073 E-mail: hello@instantws.hu